Zuidbrug

De Zuidbrug is een nieuwe burg die over het kanaal en de sporen een verbinding zal maken tussen het Bevrijdingsplein en de Sint-Rochuswijk en de stationsomgeving. De Zuidbrug zal aansluiten op de nieuwe Zennebrug (ter hoogte van de René De Boecklaan) en zal landen op de Vogelpers.

De Zuidbrug wordt gebouwd door de N.V. Vlaamse Waterweg. De kostprijs van de brug bedraagt 15 miljoen euro.  De Vlaamse Waterweg betaalt de Zuidbrug en heeft de leiding over deze werken.

De Zuidbrug zal dienen voor:

  • autoverkeer
    op de brug over het kanaal en de sporen zijn twee rijstroken voorzien met een breedte van elk 3,50 meter. Op de brug zal maximaal 50km/uur gereden mogen worden.
  • openbaar vervoer
    het openbaar vervoer kan gebruik maken van de voorgenoemde rijstroken.
  • fietsers
    langs beide zijden van de brug zijn twee enkelrichtingsfietspaden voorzien. Deze zullen naadloos aansluiten op de fietspaden van de nieuwe Zennebrug en de Vogelpers. Voor fietsers die het jaagpad/fietssnelweg verlaten worden er langs beide zijden van de brug trapconstructies voorzien met een fietsgoot.
  • voetgangers
    er is geen apart voetpad voorzien,voor de voetgangers is er immers een beter alternatief via de Bospoortbrug. Het aantal voetgangers dat de Zuidbrug zal gebruiken zal eerder beperkt zijn. Daarom wordt er voor fietsers en voetgangers een gemengde zone voorzien met een breedte van 2,50 meter. Deze zone is volledig afgeschermd van de rijbaan door middel van een stootband met een hoogte van 60 cm.

Van zodra de Zuidbrug in gebruik zal zijn, zal de Bospoortbrug enkel nog voor het openbaar vervoer, fietsers en voetgangers bruikbaar zijn. Dit heeft tal van voordelen:

  • de omgeving rond de Bospoortbrug wordt autoluw, aangenamer en veiliger
  • de woonkwaliteit zal er verhogen
  • kinderen kunnen zich veiliger van en naar de scholen in de stad verplaatsen
  • de omgeving kan een gezellige plek worden, wat het commerciële hart van onze stad ten goede komt

Waar werken we?