×

6016 meldingen in 2020

Halle kreeg vorig jaar 6016 meldingen over diverse mobiliteitsproblemen, sluikstorten en  beschadigingen aan o.a. straten, pleinen en parken. Halle is al deze melders dankbaar, zij zijn de ogen van onze stad. Op die manier kan de stad hier sneller op inspelen en een oplossing uitwerken. Zo maken we samen werk van een nette,  goed onderhouden en meer veilige stad.

Halle werkt al zo’n 2 jaar met TOPdesk. TOPdesk is een digitale meldingendatabank waarin alle meldingen die de stad ontvangt, zorgvuldig geregistreerd en opgevolgd worden. Via TOPdesk informeren we de melder ook regelmatig over de verdere opvolging van zijn/haar melding. Door deze aanpak is de stad erin geslaagd om veel efficiënter te werk gegaan en meldingen veel sneller op te lossen. Door de sensibiliseringscampagne midden 2020 en de handige meldingenkaart op stadsapp is de drempel om een probleem te melden ook minder groot geworden.  

Zo noteerde de stad vorig jaar 6016 meldingen, dat is een verdubbeling in vergelijking met 2019 (2898 meldingen). Omgerekend gaat het om zo’n 16 meldingen per dag. Vorig jaar kregen 5.952 meldingen ook een oplossing (tegenover 2306 in 2019). Ook op dat vlak is er een grote inhaalbeweging aan de gang.

1 op de 2 meldingen is binnen 10 werkdagen opgelost

Door gebruik te maken van de centrale meldingenbank wordt de gemiddelde doorlooptijd sterk ingekort. 10% van alle meldingen wordt de dag zelf al opgelost. 1 op 2 meldingen krijgt binnen de 11 werkdagen een concrete oplossing. Na 25 werkdagen is zelfs 70% van alle meldingen weggewerkt, na 71 werkdagen is dat 90%. Sommige meldingen hebben natuurlijk niet altijd een kant-en-klare oplossing en vragen bijkomend onderzoek of een bijkomende studie. Voor sommige oplossingen doen we een beroep op een externe aannemer of zijn we afhankelijk van nutsmaatschappijen. Het spreekt voor zich dat die oplossingen ook meer tijd vragen. Maar sowieso houden we de melder op belangrijke momenten op de hoogte over onze vorderingen.

Mobiliteit en sluikstorten goed voor de helft van alle meldingen

Zo’n 32% van de meldingen, of 1 op de 3, heeft betrekking op de mobiliteit en de signalisatie in onze stad. Vaak gaat het over de snelheid die onvoldoende gerespecteerd wordt. Bijna 1 op de 4 meldingen (23,9 %) handelt over afval en sluikstorten. 1 op de 5 meldingen heeft betrekking op beschadigingen of verzakkingen op onze wegen en pleinen. Maar door de problemen te melden kunnen we ook snel werk maken van een oplossing. Daarom ook 6016 keer dankjewel aan alle medewerkers van de stad die elke dag opnieuw – door weer en wind – klaarstaan om rioolputjes te reinigen, klinkers vast te zetten, bomen te snoeien, sluikstort op te halen en alle andere meldingen tot een goed einde brengen. Zo zorgen we samen voor een nette, goed onderhouden en meer veilige stad. En dat is fijn voor iedereen die er woont, werkt, studeert of geniet. 

Stadsapp is de snelste manier om iets te melden

Waarom? Als je ergens een gat in het wegdek of een sluikstort opmerkt, kan je met de stadsapp ter plaatse een foto maken en meteen ook de GPS-coördinaten meesturen. Op die manier weten we zeer precies waar het probleem zich situeert en zit de melding meteen ook in het meldingenbeheer. Op die manier kan de stad ook zeer snel reageren.

Maar uiteraard kan je ook steeds iets melden via de website (klik op ‘melden’) via info@halle.be of 02 365 99 00 of via de meldingenkaart.

Bijlage

Infographic meldingen

 

Meer info en contact