×
×

Belasting op tweede verblijven

Wat is de belasting?

Dit is een jaarlijkse gemeentebelasting voor wie in Halle beschikt over een tweede verblijf. Dat is een woning die niet dient als hoofdverblijfplaats, maar die je wel op elk moment kunt gebruiken om in te wonen. Denk bijvoorbeeld aan een appartement, bungalow, landhuis of weekendverblijf. Voor aanslagjaar 2026 bedraagt die belasting 1.550 euro per tweede verblijf, met een jaarlijkse aanpassing volgens de gezondheidsindex.

Waarom moet je daarvoor een aangifte doen?

De stad heeft gegevens nodig om de belasting correct te kunnen berekenen. Daarom moet de persoon die op 1 januari van het aanslagjaar over het tweede verblijf beschikt of kan beschikken, aangifte doen. Vaak ontvang je daarvoor een voorstel van aangifte. Kloppen de gegevens op dat voorstel? Dan hoef je niets terug te sturen. Zijn de gegevens fout of onvolledig? Dan moet je ze verbeteren of aanvullen en je aangifte indienen vóór 30 juni.

Waarom vraagt de stad die belasting?

De stad vraagt deze belasting omdat eigenaars en gebruikers van een tweede verblijf ook gebruik maken van de gemeentelijke dienstverlening, maar meestal niet op dezelfde manier bijdragen als inwoners die in Halle hun hoofdverblijfplaats hebben en aanvullende personenbelasting betalen. Deze belasting helpt dus mee om de gemeentelijke uitgaven te financieren en compenseert ook gedeeltelijk het gemis aan inkomsten uit de aanvullende personenbelasting en het gemeentefonds.

Wie int die belasting?

Deze belasting wordt door de stad Halle zelf ingevorderd. Dat gebeurt via een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.


Lees het volledige belastingreglement:

Belasting op tweede verblijven | 2026-2031Bekendmaking 17/12/2025

Belasting op tweede verblijven - aanpassingBekendmaking 28/11/2024

Belasting op tweede verblijven | 2020-2025Bekendmaking 19/12/2019