Jouw favoriete idee voor een (be)leefbaarder Halle is ... een zomerse openluchtcinema

Welke ideeën voor ‘idee ZKT stad’ gaat Halle nu ook effectief realiseren? Dat hebben jullie de voorbije maanden beslist via onze stadsapp!

prioriteit 1

Meer dan 450 ideeën

Met de actie ‘idee ZKT’ stad’ kregen we een beeld van jullie verlanglijstjes want de stad werd bedolven onder ruim 450 ideeën. 8 ervan werden weerhouden voor de shortlist. Het ging om ideeën die op korte termijn gerealiseerd konden worden, betaalbaar waren en die nog niet opgenomen zijn in de meerjarenplanning. 

En de winnaar is…

Twee maanden lang werd er intensief gestemd via de Stadsapp en daaruit bleek dat jullie volgende ideeën de leukste vonden: 

  • Zomerse openluchtcinema: tijdens de zomer organiseert de stad een aantal filmvoorstellingen in open lucht.
  • Waterspeeltuin: Halle telt vandaag al meer dan 30 speeltuinen, maar nog geen waterspeeltuin. Dit wordt een absolute topper tijdens de warme zomermaanden.
  • Rap op stap-kantoor: Iedereen heeft het recht op vakantie. Daarom baat de stad samen met een aantal vrijwilligers een Rap op Stap-kantoor uit waar mensen met een beperkt budget toch een vakantie, een dagactiviteit, een sport- en cultuuractiviteit kunnen boeken. Dit is mogelijk dankzij het netwerk ‘Iedereen verdient Vakantie’, dat zo’n 2000 sociale en toeristisch partners telt. 
  • Inwonersdrink: De stad organiseert een grote inwonersdrink, waar de mogelijkheid bestaat om met elkaar en het stadsbestuur in gesprek te gaan. Kortom: een laagdrempelig en gezellig samenzijn, waar iedereen welkom is.

Het is alvast de bedoeling om alle ideeën op een relatief korte termijn te realiseren. 

Dat betekent dat de spelavonden, de wedstrijd ‘meest fleurige straat’, de ruilwinkel voor baby- en kinderkleding en de ideeënsessies het net niet gehaald hebben. Maar het is niet omdat ze de stemming niet overleefd hebben dat ze daarom niet op een later tijdstip alsnog kunnen opgevist worden. Hetzelfde geldt trouwens voor alle ingezonden suggesties. Vaak waren die verrassend, origineel of verrijkend. Dat overzicht zal het beleid ongetwijfeld verder inspireren bij de opmaak van de meerjarenplanning. We zijn jullie dus allemaal zeer dankbaar voor jullie frisse kijk op onze stad. 

 

Voor dit thema ontvingen wij de volgende ideeën

  1. Ondergrondse containers zodat je elk moment afval weg kan brengen en niet maar 1 x per week.
  2. Een shuttlebus die vaak van de «randen» van Halle (bv de carpoolplaats tussen Halle en Lembeek ) naar het station en de binnenstad rijdt om de parkeerproblemen in het centrum en bij het station op te lossen en in een latere fase de binnenstad helemaal autovrij maken.
  3. Parkeren met een app op tijd mogelijk maken zoals in al 27 andere steden met Yellobrick
  4. Openluchtcinema in de zomer.
  5. Midzomernacht vieren, summer party en zomer-fiesta-stoet
  6. Fietsknooppunten en wandelknooppunten uitbreiden en linken aan Wallonië. Is nu enkel kaart Halle richting Pepingen en Sint-Pieters-Leeuw. Niks naar Lembeek, Buizingen, Tubize, Clabecq... goed voor toerisme, horeca
  7. Zangfeest organiseren: openlucht of binnen, met Vlaamse volksliedjes, maar ook liedjes van Abba, Beatles, Stones, Schlagers, kan alle kanten uit.
  8. Fietszoektocht en wandelzoektocht organiseren
  9. Organiseer een zomerse avondmarkt
  10. Maken van leuke t shirts, te koop voor bedevaarders en toeristen en echte Halllenaren
  11. Wandelkaarten maken. Er is zo weinig over Halle. Al de leuke wegjes die er zijn en zo vaak onbekend en dus onbemind zijn. 
  12. Een modeshow organiseren met de Halse handelaars. Kledij, schoenen, kapsalons, juweliers,... Voor dames, kinderen, heren
  13. Een handelsbeurs organiseren, genre Libelle-beurs. Met leuke hebbedingetjes, decoratiespullen, originele cadeautjes, modieuze originele dingen, lekkere foodtrucks, ...
  14. Halle heeft de laatste jaren heel wat grootse bouwprojecten achter de rug. In heel de stad rijzen grote appartementcomplexen uit de grond en er komen er waarschijnlijk nog heel wat. Op zich niets mis mee, waren ze echter niet zo grijs, eentonig en saai. hierdoor verliest de stad heel wat levendigheid. Misschien moet ede stad toch minder snel ingaan op plaanen van deze bouwpromotors en nieuwe ontwikkelaars en ze toch nog veel meer aanzetten tot het creëren van unieke gebouwen en ruimtes. die de stad ook in de toekomst aantrekkelijk moeten maken. Dit kost de stad op zich niets, maar geeft ze toch wat meer allure. Ook kunnen de open ruimtes rond deze megablokken veel meer opgefleurd worden met unieke plekjes met groen, kunst en ontmoetingsmogelijkheden.
  15. Maak van de Paterskerk een echt kunstencentrum waar plaats is voor 'langer' lopende tentoonstellingen voor lokaal, nationaal en internationaal talent. of eventueel aangevuld met een startende privécollectie van de stad. Ook kunnen er bijvoorbeeld  intieme concerten met kamermuziek doorgaan.
  16. Pand 356 heeft intussen toch bewezen dat het een gaatje in het culturele leven van Halle heeft gedicht als ontmoetingsruimte. Maar de mogelijkheden van zo een pand voor de stad zijn nog veel groter dan tot nu toe gebruikt. Ruimte voor artistiek talent,  makerspace, uitdagen en ontplooien van jongeren. Met andere woorden een broedplaats voor creativiteit en ondernemers. Kijk bijvoorbeeld naar NDSM werf in Amsterdam. Het hoeft geen fancy gebouw te zijn, alleen ruimte is voldoende. Kan de stad dit gebouw of gelijkaardig  niet aankopen en zo een broedplaats faciliteren? Dit kan ook bijvoorbeeld met een open ruimte en oude zeecontainers. De mogelijkheden hiermee zijn ernorm.
  17. Halle heeft een containerpark en Halle heeft ook een kringloopwinkel (en ook een Repair café). Maar tussen die zaken ligt nog serieus gat. Zo kan er met heel wat gebruikte materialen nog nieuwe dingen worden gemaakt. Upcycling/recycling. In Dilbeek is er sinds kort een project dat 'de Maakhangaar' heet waar ik aan meewerk. Maar ik zou graag eerder in Halle een gelijkaardig project mee opstarten .
  18. Bootjesverhuur op het kanaal. Vaar zelf door de Zennevallei.
  19. https://www.hetkanwel.nl/2019/04/27/containertuintjes-zorgen-voor-minder-afval-rondom-containers/?fbclid=IwAR0QEK7_IZpFs5obgrn0SO2-0Kk-EY25H-KBqF1bmlVYrNk0lgqLCQwgB2I
  20. Meer activiteiten in het Hallerbos zoals: Uitgebreider aangelegde MTB route (enkel toegankelijk voor fietsers) met verschillende obstakels; Hoogteparcours; Mogelijkheid om met gids nachtwandeling te doen om aanwezige nachtdieren te spotten
  21. Meer vuilbakken op straat, zuilen voor hondenpoep ,foodmarket in leegstaand gebouw, avondmarkt in de zomer, hondenweide met speeltoestellen
  22. Een zoektocht. Beeldjes verstoppen in de stad lijkt mij leuk voor de kinderen. voorbeeld https://www.hln.be/in-de-buurt/oostende/isaac-verstopt-kleine-figuren-in-de-stad~a1d9df60/
  23. Betere bediening Hondzocht met de bus. De Tec lijn 471 bedient Hondzocht maar op onregelmatige wijze. Er is ook geen verbinding tussen Hondzocht en Lembeek-centrum. Evenwel een kleine omleiding van buslijn 156 van de lijn zou heel wat verbetering brengen. Als de bus zou rijden op de Prinsenbos en ter hoogte van kruispunt Prinsenbos-Olmenstraat-Heidestraat de Heidestraat zou inrijden i.p.v. de Prinsenbos te volgen geeft dit ruime mogelijkheden. Na de Heidestraat rijdt ze dan de  A. Puesstraat in  om uit te komen op de  Edingensesteenweg. Bewoners van de wijk Kriekenveld  blijven evengoed bediend met twee haltes maar deze van de A.  Puesstraat en de Cité- Lembeek hebben dan een halte heel kort bij. De inwoners van Hondzocht kunnen dan de bus nemen in de buurt van de "Indische tempel" (kruispunt Edingensesteenweg-A. Puesstraat). Dit is toch veel korter als de huidige halte aan de ingang Kriekenveld. De reistijd zou ook maar  weinig verlengen, er komen twee Haltes bij, en er is toegang tot beter openbaar vervoer  voor meerdere wijken van Lembeek.
  24. Op dit moment zijn er enkel deelfietsen aan het station, die je ook terug moet afzetten aan het station. Het zou tof zijn moesten er nog punten zijn om deze af te zetten. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de middelbare scholen, Lembeek, Sint-rochus, Hallerbos, Buizingen,... Hier kan je werken met een abonnement en eenmalig gebruik. Het zou ervoor zorgen dat mensen geen fiets moeten kopen, en makkelijker het openbaar vervoer zouden nemen.
  25. Een hondenloopweide in Lembeek
  26. Vuilbakken voor hondenpoepzakjes te deponeren
  27. Terug het grof huisvuil ophalen. Niet iedereen raakt tot aan het containerpark, zeker niet met grote stukken.  Het zal waarschijnlijk ook het sluikstorten verminderen.
  28. Een MTB parcours voor jong en oud liefst tussen het groen zoals bijvoorbeeld in Erembodegem.
  29. Langs het kanaal het fileprobleem aanpakken: Een waterbus op het kanaal van Lembeek tot Lot (of zoiets) met op-en afstapmogelijkheden in Lembeek, Halle, Buizingen, Lot, ...; een fiets-o-strade
  30. Een plezierhaventje langs het kanaal.
  31. Investeer in parken, fietspaden en speelpleinen zoals Stroppen. Stel wandel- en fietsroutes op in en rond Halle langs de akkers en weides die we kunnen vinden via de app 'Halle'. Werk nuttig met de app. Plaats er evenementen. Hou Pand365 open. Het is een leuke plaats waar jongeren samen kunnen komen. Verander een leeg pand in een H&M, Zara, enzovoort. Of in een knutsel/parelwinkel zoals het Sterreke vroeger. Of maak van een leeg pand een outlet. Of een vintage outlet. Maak de stad Halle meer een stad voor de jeugd. Zorg voor activiteiten voor de "oudere" jeugd. Kleine festivalletjes zoals een foodfestival. Maak zoveel mogelijk toegankelijk met de fiets en zorg voor de nodige fietsenstallingen. Maak de stad gezellig maar veilig.
  32. Bioscoop
  33. Afschaffing sluitingsuur café's
  34. Complete betonstop
  35. De Stad heeft al veel geïnvesteerd in sportinfrastructuur. Er zijn nog een aantal andere sporten dat we in Halle niet kunnen uitoefenen: Hockey, Rugby en Roeien op het kanaal. Laten we hiervoor ook investeren in onze stad. De clubs komen van zelf aankloppen!
  36. Deelinitiatieven naar onze stad brengen bv. Cambio.
  37. De dorpskernen van Essenbeek en Buizingen levendiger maken door een bepaalde initiatieven/stimulansen zodat er lokale buurtwinkels en horeca zich hier weer durven vestigen.
  38. Kayaken op de Zenne? Parcours?
  39. Zone 30 in de dorpskernen Essenbeek, Lembeek en Buizingen.
  40. Bakfietsenverhuur mogelijk maken.
  41. Doel: de duurzaamste stad van de regio worden! Aantrekken van kleine, duurzame, ecologische, start-up bedrijfjes. Door onder andere het ter beschikking stellen van  gebouwen (bv. overdekte permanente markt, bioshops, ...), grond (bv. voor nieuwe landbouwers) , ... Daarnaast verder werken aan fietsinfrastructuur, extra openbaar vervoer, ... Hernieuwbare energie promoten en het voorbeeld geven als stad aan zijn bewoners en buurtgemeenten. Naar analogie wat men nastreeft in Oostende of Kortrijk de komende jaren.
  42. Ondergrondse parking van het stadhuis toegangkelijk maken voor de inwoners in het weekend nu er geen dienstverlener is op zaterdag. Toegangscontrole makkelijk te organiseren via e-id of nummerplaat herkenning.
  43. Een spellenavondorganiseren: zoals op het speelplein een avondplein waarbij er door mensen een spel wordt inelkaar gezet voor op een avond (bv elke woensdag avond) en waar jongeren dan gratis aan kunnen meedoen. Kan tof zijn voor jongeren met school om efkes te kunnen ontspannen en zo ook nieuwe mensen te ontmoeten.
  44. Meer vuilnisbakken/Zakken geen complexe bakken die omgegooid opengegooid worden maar simpel in gebruik en onderhoud.
  45. Boekdeelpunten waar mensen hun uitgelezen of dubbele boeken kunnen delen en of uitwisselen.
  46. Het openstellen van sportvelden vb voetbalterreinen aan de Eugene Ysayestraat die omheind zijn met hoge traliehekken. Waarom deze niet openstellen met automatisch systeem, E-idlezer of dergelijken zodat mensen ook op zachte ondergrond kortbij huis kunnen rondjes lopen.
  47. Het oprichten van een open mobiliteitsinspraakorgaan. Huidig orgaan is compleet gesloten en open voor de elite waaronder de fietserslobby. Resultaat een fietsstraat waar de de minder mobiele mensen in de modder op de bus kunnen wachten en waar amper plaats is voor voetgangers want ook in het park kunnen ze omvergereden worden door fietsers terwijl er voor hen een autostrade van een fietsweg ligt. (Parklaan) Albertlaan kunnen bussen amper hun draai halen, dus dringend nood aan mensen met inspraak die wat ruimtelijk inzicht hebben. Een orgaan waar mensen die minder te been zijn, die ecologisch bewust ook gebruik willen maken van de bus (maw degelijk aangelegd busstation, met haltes waar men kan schuilen zoals ooit op de Goudvinkenlaan een mooi schuilhokje was wat nu dient als monument van een ooit bestaande mobiliteit op Sint-Rochus). Zet een open forum op in de raadzaal waar iedereen een suggestie kan inbrengen. Eerst mensen bevragen wat hun ideeën zijn rond mobiliteit als men al 10 jaren meer weet dat er bruggen gaan gebouwd worden had er misschien wel wat ruimte kunnen geweest zijn voor inspraak van de inwoners en handelaars. Dan met een voorstel afkomen en finetunen. 
  48. Het openstellen van schoolpleinen als in het Leuvense tot 20u en in het weekend bijvoobeeld zodat kinderen en jongeren vrij en veilig kunnen spelen weg van de zoveel drukke straten.
  49. Eventueel met extra camerabewaking.
  50. Meer hondepoepzuilen, over het ganse grondgebied van Halle verspreid en  daar horen ook Essenbeek, Lembeek, Buizingen en Sint-Rochus bij.
  51. Aantrekken van op tv voorgestelde evenementen als popup rechtbank, popup restaurant, ....
  52. Promoten van lokale mensen die zullen verschijnen op iedereen beroemd, meer bekend maken van lokale verhalen, specialisten, Villa Servais is hier al mooi voorbeeld van en er zijn toch wel meer gewone en extra-ordinaire mensen die in Halle verbleven of nu nog wonene/leven.
  53. Meer trage wegen die enkel toegangkelijk zijn voor voetgangers zonder verstoring door enige wiel voortgedreven voertuigen. Erkenning van stilteplekken en respecteren hiervan. Vb Mallekoftoren, Basiliek,
  54. Gids met stilteplekken.
  55. Een moestuin met kippen waar iedereen die meehelpt, kan meegenieten van verse groenten en verse eitjes. Zo kunnen mensen met geen of een kleine tuin hun groene vingers inzetten.
  56. Veilig fietspad vanaf Don Bosco (Audi-garage) tot aan de brandweer!
  57. Parkeren in het centrum : noodzakkelijk voor alle winkels !!! de parkeermeters vervangen door moderne exemplaren die werken met bankkaart, smartphone en app; op sommige plaatsen : bewonerskaart niet geldig.   Bv Oudstrijdersplein op plein zelf enkel betalend; de zijstraat = bewonerskaart + betalend.  Idem Bergensesteenweg oneven nummers enkel met schijf, even nummers kaart + schijf. (NB : er zijn in mijn gebouw parkeerplaatsen dat men niet verkocht geraakt !)
  58. Een verpakkingvrije winkel in Halle, waar je zaken zoals verzorgingsproducten, huishoudmiddelen, droge en verse etenswaren, ... kan aankopen in vrac. Gelukkig kan je in Halle al bij verschillende winkels terecht met eigen bakjes, zakjes en potjes.  Ook een herkenningsteken voor deze handelaars (bakkers, beenhouwers, chocoladewinkel,  kaaswinkel,...) past binnen dit idee - dan zullen mensen sneller de drempelvrij overwinnen. Als we de hoeveelheid afval op deze manier kunnen verminderen, zijn de straten in de toekomst misschien écht op 5 minuten proper.
  59. Markt op stationsplein op donderdag of zaterdag.
  60. Gratis parkeren
  61. Postpunt in Lembeek
  62. Ondertunneling A8 is dringend
  63. Veiligheid in Halle verhogen, en niet enkel aan het station, maar overal
  64. De franse taal verbieden in Halle en vooral rond de halse scholen
  65. Ervoor zorgen dat renovaties, zoals bv aan het oude stadhuis kunnen gebeuren binnen enkele maanden.
  66. Een FAB-LIB Factory  is een maakplaats die vrij te gebruiken is met o.a. vinyl snijder, 3D printer, lazer snijder, e.a. Het concept is bestaande en wordt gebruikt door studenten, artiesten, creatieve enkelingen, verenigingen. Het is een open source concept waar enkel de gebruikte grondstoffen, apparatuur betaald wordt.
  67. Opzetten van buurt informatie netwerken (BIN) die buurtbewoners snel kunnen informeren rond verdachte of why not positieve voorvallen. Vb verdachte dakwerkers gesignaleerd, poes of hond verdwenen..
  68. Thema avond-marktdagen (bijvoorbeeld rond Turkse, Marokkaanse, Griekse, Rawfood, Vegetarise, Veganistische gerechten). Zodat mensen kunnen kennismaken met diversiteit in voeding en nieuwe smaken kunnen leren waarderen.
  69. Voor een verkeersveiligere omgeving: intelligente snelheidsmeting en -beperking.
  70. Op vele plaatsen in Lembeek, en wellicht ook in Halle, geldt er een snelheidsbeperking van 50 of 30km/u.  Doordat er te weinig controle en bestraffing is in kleine,- maar druk bereden straten - wordt deze beperking vaak niet gerespecteerd.
  71. In de omgeving van Antwerpen  zijn talloze straten te vinden waar de snelheid van de wagens automatisch gemeten wordt; als aan het einde van de straat blijkt dat men te snel heeft gereden staat het verkeerslicht op  rood.  Men heeft dus geen reden meer om nog te snel te rijden, wat de leefbaarheid en veiligheid van de betrokken straat of wijk ten goede komt. Dat lijkt me  zeker iets voor de Stad Halle én haar deelgemeenten.
  72. Voetpaden de naam waardig ipv schaamstrookjes, naar analogie van "moordstrookjes" van de fietsers, in heel wat straten . Vb Parklaan, Arkenvest, Ysayestraat  ...
  73. Uitleendienst voor werkmaterialen, boormachine, zaagmachines (de toestellen) , grasmachine, freesmachine, haagschaar, .... Zoals tournevie welk in Brussel al lang bestaat.
  74. Een vlot bereikbare stad alsook randgebieden. Met een mobiliteit ontworpen vanuit de mensen en niet door experten vanachter een bureau die lokale situatie niet kennen of door hun expertise een verengd zicht op de realiteit hebben.
  75. Meer vuilbakken buiten het centrum van Halle , liever geen lompe ronde vuilbakken die de helft van het voetpad innemen
  76. Laat ons creatief iets doen om mensen aan te moedigen de vuibakken te gebruiken. Hier papier of zoals in Nederland sectoren met afval. https://www.omdenken.nl/inspiratie-en-verhalen/scoren-met-afval
  77. Finse piste, met zachte hakselondergrond, op Stroppen. Eventueel ook loopringen in hakselhout in park Buizingen.
  78. een nieuwjaarsreceptie, georganiseerd door het stadsbestuur van Halle
  79. een grote speeltuin in Sint-Rochus (in de buurt van Jubellaan)
  80. het hyacintentfestival meer inkomsten voor de stad Halle laten genereren, bv. in de drukke weekends aan parking 1 een tent met drank- en eetgelegenheid en tafels/stoeltjes plaatsen voor de toeristen na de wandeling, meerdere foodtrucks (tegen betaling standplaats), ...
  81. Halle doet net als 74 andere gemeenten mee met asbest verwijderen met zelfbouwpakket: https://www.livios.be/nl/bouwinformatie/ruwbouw/bouwafval-en-recuperatiematerialen/gevaarlijk-bouwafval/doe-het-zelf-asbest-verwijderen-met-speciaal-zelfbouwpakket
  82. Niet wachten op een officiële beton-stop in Vlaanderen,  we kunnen dit als stad zelf al ondernemen, we moeten gewoon een beetje lef hebben.
  83. Groene gevels of klimplanten langs de gevels meer aanmoedigen (zeker een verplichting bij grote nieuwbouwappartementen).
  84. Niet zomaar 'statige' oude huizen laten neersmijten om er een nieuwbouw op te zetten. Een goeie architect kan deze huizen zeker verwerken in een nieuwbouw.Meer verkeerscontroles (vooral tijdens de spits in sluipwegen) en niet toelaten van parkeren op een fietspad. Ik rij elke dag met de fiets en kom dit dagelijks (!) tegen, als ik aangeef dat dit niet wettelijk en heel onveilig is negeren ze het (of zijn ze boos of lachen ze het weg).
  85. Een doordacht parkeerbeleid niet uitgedacht door experts maar door lokaal de situatie te gaan bekijken. Vb Pastoor Bernaertsstraat, 95% woningen heeft oprit, garage en dus ook parkeerplek voor de garage. Plek tussen deze plaatsen blijft overdag zo goed als onbenut want... blauwe zone. Resultaat parkeerdruk wordt verlegd naar aanpalende straten. Zelfde voor Nederhem, hoe meer kippenhokken zonder garage hoe meer parkeerplek er op straat nodig zal zijn resultaat Nederhemparking, druppel op een hete plaat. Voorstel herevaluatie parkeerkosten en blauwe zones.
  86. “De 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen ('sdg’s') als beleidskader hanteren”
  87. “Meer ruimte voor de fiets”
  88. “Halle energie-onafhankelijk maken (off grid)”
  89. “Geen Israëlische medicijnen in Halle"
  90. “Met Esperanto verovert Halle de wereld”
  91. “We zijn allemaal op zoek naar een menswaardig leven (migratie)”
  92. “Meer gemeenschappelijk doen (burgercoöperaties)"
  93. “1000 bomen en 100 tuingevels”
  94. “Aandacht voor Earth Overshoot Day (ecologische voetafdruk)”
  95. “Maak Halle vrij van Israëlische apartheid (BSD-beweging)”
  96. “Breng het water terug in de stad”
  97. “Klimaattips die echt werken”
  98. “Afschaffen van de boterhammentaks (kinderarmoede)”
  99. “Dekolonisering en anti-racisme gaan hand in hand”
  100. “Mensen en systemen : van kracht naar veerkracht”
  101. “Met de zon naar een hernieuwbare en betaalbare toekomst”
  102. “Kennis kan de wereld redden”
  103. “Bewustwording, samenwerking en leren van ons verleden”
  104. “Engagement voor een hartelijke lokale gemeenschap”
  105. “Burgerparticipatie en democratie”
  106. “Een bibliotheek voor iedereen”
  107. “De wereld verandert. Halle verandert.”
  108. “Een schepen voor mondiaal beleid als hefboom”
  109. “Halse burgers met migratieachtergrond betrekken bij politiek”
  110. “Samenwerking en enthousiasme voor meer bos en groen”
  111. “Voedsel in eigen handen nemen met respect voor de producent”
  112. “Vooruitgang en verbeteren met een lokale sociale barometer”
  113.  “Aandacht voor de mensenrechten”
  114. Meer zebrapaden zeker in schoolomgevingen, functionele die niet eindigen op een eiland. Vb. Hoek Pastoor Bernaertsstraat - Goudvinkenlaan. Op grotere banen als Nijvelsesteenweg 3D zebrapaden: http://www.standaard.be/cnt/dmf20190514_04399689
  115. Stop de bouw- en verkavelwoede. Stop met het kappen van de laatste bomen voor de Beton goden. Laat kinderen en jongeren nog wat plek in het centrum en er omheen waar ze vrij kunnen ravotten, grasvelden waar ze nog rustig een balletje kunnen schotten, in de bomen klimmen, ... ipv "natuur" te concentreren op bepaalde plekken als ware het attractieparken.
  116. Meer mensen op een kleine oppervlakte geeft ook meer conflicten zie Legbatterijen bij kippen, dus ook voor mens niet gezond, mensen zijn evengoed deel van de natuur.
  117. Er zijn al leuke plekken met pick-nick tafels. In Australië staan deze ook in vele parken en een gas bqqplancha. Mensen komen hier samen met vrienden, familie en kunnen zo een feestje geven. Wel leuk, zeker wetende dat we kleiner wonen, meer appartementen en geen eigen tuin. Reglementen van appartementsgebouwen verbieden een bbq. Zo kunnen er leuke familie/vrienden bijeenkomsten georganiseerd worden. Was echt de max om mensen zo bijeen te zien en plezier te hebben. Uiteraard moet dit zelf opgekuist worden.
  118. Op meerdere plaatsen in de stad, zeker aan openbare plaatsen, vuilnisbakken waar men moet sorteren. (gescheiden vuilnis)
  119. Een kinderboerderij in het centrum van Halle zoals in Brussel de Maximiliaan Boerderij. http://www.lafermeduparcmaximilien.be/
  120. Lembeekbos toegankelijk maken voor iedereen met goede wandelpaden
  121. In navolging van het succesvolle initiatief in Amsterdam met de aanstelling van een fietsburgemeester (nu ook uitgebreid met een junior-fietsburgemeester). Online volgt een verkiezing van de potentiele kandidaten die zichzelf als fietsburgemeester gekroond willen zien. Er bestaat reeds een platform dat daarvoor kan worden aangewend: https://bycs.org/our-work/bicycle-mayors/
  122. Sluipverkeer en tegelijk sluikstorten tegengaan door de bleukenstraat eenrichting verkeer te maken, met rijrichting van beneden naar boven (van Nachtegaalstraat naar afrit Halle)
  123. Betonstop invoeren. We hebben nu wel genoeg lelijke appartementsblokken.  Als er dan toch nog moeten bijkomen, verplicht zonnepanelen erop en/of groen errond. Anderzijds,  een manier vinden om renovatie van bestaande huizen en gebouwen te stimuleren.
  124. Interactief stadsplan in het toerismekantoor. (cfr Gent)
  125. Parkeerbeleid afgestemd op de noden van de inwoners en pendelaars.
  126. Erkenning van Stilte en Rustplekken waar mensen tot rust kunnen komen in deze hectische stad. Vb. trage weg, wandelweg langs Zenne van Nederhem naar Statuon van Buitingen enkel toegankelijk maken voor wandelaars en genieters en geen fietsers meer die bellen als er wandelaars genieten van de stilte. Zij kunnen dan gebruik maken van de fietssnelweg of rustig te voet genieten van de natuur.
  127. Maak van de vijver van Essenbeek een zwemvijver, zeker met de warmer wordende zomers een ideaal plekje om verkoeling en gezelschap te vinden. Met steeds meer mensen in hokjes opgesloten is ruimte en een plek om te ontspannen steeds belangrijker. Organiseer barbecue plekken waar mensen die in appartementsblokken zitten ook een barbecue kunnen organiseren en genieten met vrienden, familie ...
  128. Een bedrijvengids van Halle waar mensen hun feedback op kwijt kunnen rond kwaliteit en ervaringen. Hier moet je echt zijn voor .... Prijs kwaliteit was een aanrader... Beste voor electrische fietsen, top kennen van shimano versnellingen en herstellingen aan de beste prijs, ... Met vermelding van openingsuren waar mensen heel makkelijk kunnen op zoeken ik wil nu chinees gaan eten waar kan ik terecht ...
  129. Toeristische dienst die ook van september tot april open is voor bezoekers. Of een verwijzing naar plek waar toeristische informatie gratis te verkrijgen is, en die vaak open zijn, Vb, Basiliek, Bibliotheek, Blue Note, ....
  130. Maak Halle pionier in het drastisch verminderen van verkiezings en politiek propaganda drukwerk. Geen politiek reklamedrukwerk in brievenbussen waar sticker geen reklamedrukwerk op plakt of extra etiket uitbrengen met 'geen politiek ongeaddresseerd drukwerk aub'.
  131. Online vinden en/of reserveren van uw parkeerplaats. Geef uw bestemming in en de app geeft u automatisch de dichtsbijzijnde parkeerplek aan. Met uitbreiding waarbij inwoners hun parkeerplek voor de garage of oprit tegen vergoeding ter beschikking kunnen stellen.
  132. In de middenas van de Mouvauxstraat en de Werlstraat bomen voorzien in grote bakken zodat de appartementsgebouwen minder overweldigend overkomen. Over het algemeen ook meer bomen langsheen de (oudere)straten planten, Amsterdam kan als voorbeeld dienen.
  133. Het publiek benutten van het 'bos' aan de Fons Vandermaelenstraat.  Een speeltuin tussen de bomen? Een bmx parcours? Een ornithologiepark? Een kunstenpark a la middelheim museum?
  134. Lokale regenwateropvang, bv onder pleinen, waar de omwonenden dan gebruik kunnen van maken.  Dit kan wateroverlast verminderen, en ook bij droogte het leidingwaterverbruik drukken. Via individuele watermeters kan men volgen hoeveel iedereen verbruikt, om te bepalen hoeveel iedereen moet bijdragen voor waterzuivering.
  135. Openbare nette, onderhouden toiletten toegangkelijk voor vrouwen en mannen.
  136. Een toegankelijke stad niet enkel voor fietsers maar ook voor voetgangers, wagens, pakketdiensten, thuisverpleegkundigen, huishoudhulp  dokters zonder werken als excuus  te gebruiken om eenzijdig te kiezen.
  137. Verkiezing van top 10 mooiste architecturale gebouwen en flop 10 van architecturale gebouwen.
  138. Een of nog fijne 2 uitkijktorens (Met eventuele verbinding tussen beiden op het hoogste punt van Essenbeek. Zoals x-jaren geleden ook een stond. Vrij toegankelijk ook bij zonsondergang/opkomst.
  139. Ergens buiten de stad (bv op een industrieterrein of afgelegen weide) een plaats voorzien waar de motocrossers van Halle ook eens hun sport kunnen beoefenen (trainen). Nu moeten wij 100 km ver rijden om een training af te werken! Wij vragen enkel een plaats niets meer, geen accomodatie of andere dus kostenplaatje is beperkt...
  140. Het BMX parkoers openstellen op dagen dat de jeugd thuis is  (woensdag namiddag en verlofdagen bv.)
  141. Het hele drukke vrachtwagenverkeer in Halle aanpakken (onder andere op de Edingensesteenweg)
  142. Beter openbaar vervoer naar en van Brussel na 22h en vóór 6h
  143. Wat ontbreekt er in Halle? Een stad waar zowel de mooie Zenne als het Kanaal Brussel-Charleroi zo'n belangrijke rol spelen? Ja natuurlijk, een plezierjachthaventje. Een paar aanlegsteigers, een paar jachtjes en zeilbootjes en we maken van Halle de maritieme hotspot ten zuiden van Brussel. Een kayak-, roei-, en kanovereniging zullen wel volgen. Evenals een hele toeristische industrie. Jachten en bootjes uit heel België zullen komen aanmeren om onze mooie stad te bewonderen.
  144. Een permament pand waar toffe activiteiten kunnen plaats vinden zoals bands, DJ's, karaoke avonden en wat niet allemaal
  145. Wij wonen in een rijhuis in de stad en gaan dus graag eens met de fiets op stap als het mooi weer is. Onze fietsen staan momenteel op ons koertje, maar dit is natuurlijk niet zo praktisch omdat we dan telkens gans het huis door moeten met de fiets om die zo tot op straat te krijgen. In andere steden zagen we reeds enkele keren een fietsbox staan. Dit lijkt ons ook wel een goed idee voor Halle. Als er op zo'n box in de buurt zou staan, zouden we daar onze fiets kunnen plaatsen en die dan ook vaker gebruiken. Er is natuurlijk altijd de mogelijkheid om onze fiets aan het station (Fietspunt) te zetten, maar aangezien dat bijna 10 minuutjes stappen is, gaan we dan misschien ook niet zo vaak onze fiets nemen, omdat we dan al even goed te voet kunnen gaan.
  146. Een beveiligde fietsenstalling waar je ook je elektrische fietsen kan opladen. En dit aan het oud stadhuis. Zie voorbeeld in Brugge waar parking ondergronds is en je de batterij gratis kan opladen in een locker.
  147. Park met parkeerplaatsen op terreinen van huidige stadsmagazijnen. Ook meer groen en bouwstop in Halle.
  148. Suikerkaai verfraaien met wandelpad en meer groen langs kanaal aansluitend op Jaagpad. Ook plezierhaventje aan Suikerkaai en op grond huidige stadsmagazijnen  groene strook met parking voor motorhomes.
  149. Mogelijkheid tot "werkstraf" ipv GAS-boete.
  150. Meer toezicht op speeltuin Stroppen en de parking ervan. Het is soms een bijeenkomstplek van hangjongeren die er hun rommel achterlaten zoals lege glazen flessen wijn, een gesloten blik van halve liter pint. Letterlijk tussen de speeltoestellen. Het zal je kind maar zijn die in onbewaakte moment  de blik open krijgt en ervan drinkt. En indien meer toezicht niet mogelijk is: de mogelijkheid geven aan de mensen ivm de GAS boete te betalen een werkstraf doen zoals in speeltuinen/andere pleinen (zwerf)vuil oprapen.
  151. Ondergrondse parking, zoals er veel te vinden zijn in grootsteden. Hiermee zal terug volk naar Halle gelokt worden. Zodat de Basiliekstraat opnieuw een winkel-wandelstraat wordt met een ruim aanbod aan verschillende winkels, ipv een moeilijk bereikbare stad met een groot gebrek aan parkeerplaatsen en een handelscentrum vol leegstand.
  152. In de zomer terassen langs het kanaal waar men 's avonds gezellig iets kan drinken.
  153. Het afzetten van de schoolbellen van het Heilig Hart tijdens de schoolvakanties. Voor de rust van de omwonende tijdens de vakanties.
  154. Thema- en of alternatieve-markten op verschillende locaties organiseren op zomerse avonden en in de weekends. Een openluchttheater in het Mariahof; Lichtfestival; Publieke BBQ.; Avondmarkt in het stadspark; Kunstencentrum in de Paterskerk/Pand356; Fietstaxi of ander milieuvriendelijk initatief voor korte afstanden in het weekend en 's nachts; Watertaxi; Stationsplein/-buurt opfrissen en meer gebruiken voor diverse doeleinden. Is een grote open ruimte in de stad! Skateboardcontest was bv.  al eens wat anders dan de ijspiste en de kermis, meer van dergelijke initatieven; Klimmuur binnen of buiten; Hoogteparcours; Kinderboerderij; Gratis stadsfestival. We hebben Carnaval, FestivHalle en de Stroppenconcerten, maar geen festival voor jong en oud waarin de stad centraal staat; De grote hoge muur van de NMBS die zichtbaar is vanop de Willamekaai opfrissen, of als info-bord voor de stad gebruiken.
  155. Pakjesautomaat aan het station!  De vele reizigers en omwonenden maken op deze manier van deze buurt nog meer de place to be! Ter info: een pakjesautomaat is er namelijk nog niet echt te vinden in de buurt. Het kan toch niet de bedoeling zijn de auto e moeten nemen voor het afhalen van een pakje zoveel verderop!? En voor zo een druk verkeersknooppunt van mensen zou dat zeker waardevolle toevoeging zijn. Zo geven we alweer een extra bestemming aan het station en het stationsplein.
  156. Mijn idee is de basis van een proper stadsbeeld en eigenlijk geen idee maar een plicht voor iedereen. Indien iedereen zijn eigen stoep en straatgoot zou onderhouden zoals het moet, zou onze Mariastad al veel fraaier zijn. Onderhouden wil oa zeggen naast regelmatig borstelen ook het onkruid wieden en zwerfvuil verwijderen. Een verzorgde omgeving nodigt uit om deze netjes te houden.
  157. Heraanleg, opwaardering en vergroenen van bergense steenweg door Lembeek, zodat boven en onderkant terug meer een geheel vormen en het meer leefbaar wordt voor de inwoners langs de steenweg. Focus op dorpskern en niet op doorgaand verkeer vanuit Tubize, omlijden verkeer Tubize naar A8 en niet langer door Lembeek.
  158. Kunstgras sportveld of pannaveld  in t kriekenveld  lembeek zoals in t windmoleke of buizingen
  159. De taalwetgeving in acht houden. In te veel winkels/diensten/scholen/flyers/brochures... wordt er tegenwoordig Frans gesproken wat het Vlaamse karakter van Halle en het algemene Vlaamse erfgoed niet ten goede komt.
  160. Parcour crawler en scales( modelbouw elektrische afstandbediening jeeps) met heuvels en hindernissen. Enkel elektrische voor het milieu en lawaai!! Is heel leuk voor dat de jeugd buitenkomt en ook de volwassenen.
  161. Stoppen (de oude cité) heropwaarderen. De meeste restperselen zijn nu verkocht aan verschillende huiseigenaars. Toch zijn er nog een paar stroken die door de stad moeten worden onderhouden. Deze perken beplanten met struiken en bodemvedekkers ipv gras dat  nu onvoldoende wordt afgereden door de stadsdiensten. Hier en daar een zitbank plaatsen om het burencontact proberen te bevorderen. De stoepen heraanleggen. Verlichting voorzien op de weg naar de grasvelden van stroppen, en chirolokalen.
  162. In de winter op bepaalde plaatsen in de wijken een vaste container met strooizout plaatsen  zodat bewoners de straten waar niet gestrooid wordt door de stadsdiensten zelf ijs- en sneeuwvrij kunnen maken.
  163. De nieuwe fietspaden op de Bergensesteenweg van Lembeek naar Halle zijn goed, maar veel huizen op de steenweg hebben geen plaats om een fiets te 'parkeren'. Als er meer fietsstallingen zouden zijn zouden meer mensen geneigd zijn de fiets te nemen om naar Halle te gaan. Bv op de parking aan school Sancta Maria op de hoek van de Bergensesteenweg en de Weerstandsstraat zou een overdekte, beveiligde fietsstalling ideaal zijn. Of aan het station van Lembeek. In die omgeving wonen veel mensen in een 2-gevelhuis waar je anders met je fiets heel je huis door moet om die veilig in je tuin te zetten. De fietspaden zijn perfect om van Lembeek naar Halle te gaan. Meer mensen zullen met de fiets gaan als ze hun fietsen makkelijk en veilig kunnen parkeren.
  164. Een gemakkelijk toegankelijke weg naar de Malakoff-toren in Lembeek aan de Malheideweg (nu langs Malheide enkel toegankelijk via de vijvers of via heel gevaarlijk pad (groot hoogteverschil); banken plaatsen in het Malakoff domein en vuilnisbakken; panelen plaatsen met info over de biodiversiteit en de geschiedenis van het Malakoff domein
  165. Bus 156 met stopplaats aan het ziekenhuis van Halle ( dit is een groot probleem voor vele minder-validen en ouderen) ;
  166. Terug een marktdag voor Lembeek
  167. Meer bussen per uur ook buiten het spitsuur
  168. Ik zou graag terug een viswinkel in Halle willen, dat zullen veel mensen missen denk ik . Een markt op het stationsplein zou ook fijn zijn  op een zondag voormiddag .... voor de mensen die de zaterdag altijd moeten werken . Foodfestivals in de zomermaanden ( 1 keer in de maand ) van Mei tot Augustus zal veel volk naar de stad lokken. Leegstaande winkels door de eigenaars laten opkuisen want nu is het maar een vuile boel , niet aangenaam om te flaneren in de Basiliekstraat.
  169. Openbare toiletten voorzien met toezicht en onderhoud , geen automatische dit vertrouwt men niet !
  170. Meer controle op sluikstorten, vooral door inwoners van Kerkhoflaan Buizingen ( tuinafval )
  171. Een kiss-and-ride zone aan basisschool Zilverberk (voor- en achterzijde) en een speciaal stoplicht voor hardrijders. Als ze sneller dan 30km/uur rijden, gaat het licht op rood en moeten ze enkele minuten stilstaan. Dat zou de buurt zowel veiliger als aangenamer maken.
  172. Avondmarkt langs het kanaal in de zomer (zoals aan de zee) 
  173. Het Stationsplein is het eerste wat men ziet wanneer men Halle bezoekt met de trein. Dit plein is jammer genoeg niet zo warm en aantrekkelijk. Waarom het plein niet volledig ingroenen, met leuke waterelementen, bomen en zitbanken, met hagen rondom om de uitlaatgassen van de voorbijrijdende wagens wat tegen te houden. Dit geeft op het eerste zicht een probleem voor de ijspiste, maar deze kan misschien op hoogte geplaatst worden, boven een stuk dat net gemaaid werd?  Of misschien is de parking van het zwembad intussen een betere locatie? Voor de evenementen in de zomer op het plein is een groene omgeving ook aantrekkelijker.
  174. Onaangepast vervoer uit de stad weren: grote vrachtwagens die door de kleine straten moeten proberen te raken, extreem luide brommers en moto’s die de hele stad wakker houden als ze voorbijscheuren, ...
  175. In de lente en zomer maanden elke week een avond markt alsook gelegenheden om iets te knabbelen en bij te praten . In de herfst en wintermaanden Dit laten doorgaan intern. Halle heeft hoog nood terug te keren naar 30 j geleden toen Halle nog een bruisende stad was en waar je niet wist waar eerst naartoe te gaan
  176. De straatverlichting een 3tal meter lager plaatsen. Als die vernieuwd wordt is het niet meer nodig dat deze zo hoog staat. Lager zou het veel aangenamer zijn.
  177. Gratis onbeperkte parking vlak aan station.
  178. Wandel ponton aan de zenne.
  179. Hedendaags museum.
  180. Fietsen door het water naar vb van Bokrijk.
  181. Hertekenen van het plein voor de kerk van Lembeek. Er een soort van walk van maken met veel groen, bomen en zitbanken
  182. Ik denk dat de hallenaars een Finse looppiste verdienen. Nu moet men uitwijken naar Asse of Leuven. Een Finse looppiste aan de bres bijvoorbeeld. Draagt bij tot minder knieproblemen en een verminderde ziekenhuisfactuur en dus aan onze sociale zekerheid.
  183. Er is nood aan een plaats waar jong en oud permanent terechtkunnen. Voor amusement, kunst, cultuur, workshops, sociale contacten. Nu is het telkens bang afwachten tot het de pand-lokatie zijn einde nadert en hoopvol afwachten of er een nieuwe plaats aangekondigd zal worden. In de periodes ertussen is er op socio-cultureel vlak een groot gat in Halle. Met andere woorden, zorg voor een permanent pand!
  184. Meedoen aan http://www.vlaanderenzingt.be/ een initiatief waar reeds heel wat gemeente jaren aan deelnemen en dat goed ondersteund wordt.
  185. Science & technology omgeving waar drones, .... getest kunnen worden
  186. Uitbreiding fietsstraten, ook van Halle richting Dworp. Voorrang aan de fietsers tout court. Inspiratie genoeg te vinden in Nederland!
  187. Meer initiatieven voor deelwagens, en dit op verschillende locaties in Halle: Essenbeek, buizingen, ....
  188. Uitbreiding elektrische laadpalen en mogelijkheden om cng te tanken Mogelijkheden om je elektrische fiets op te laden
  189. Halle beach in de zomer, met strand, cocktailbars, tapaskraampjes, ...
  190. Een voorstadsparking aan het einde van de landingsbaan, inclusief het veld aan rechterkant van de landingsbaan bij het binnenrijden van Halle (zo onverhard mogelijk uiteraard).  Een verbinding met het station door de terreinen van het atheneum. Er ligt daar een stuk braak. Geen idee wie de eigenaar is maar met wat doorzetting kan er veel, zelf een passage onder de toekomstige gebouwen. Dit is de laatste kans om zo n directe ingang naar de stad te hebben vanop een directe, grote invalsweg. Als die plannen al bestaan: Chapeau! ;-)
  191. Hertekenen van de Bergense en Edingse steenweg, maak de rijbanen smaller en scheid het fietspad en voetpad van de rijweg door middel van groenbeplanting.
  192. Wandelzoektocht ,sportfestiviteit,leren kennen halle
  193. Een zomercarnaval.
  194. Straattheater vooral tijdens de zomer, acrobatie en veel humor.
  195. 'Licht uit' zoektochten in de stad en daarbuiten met onderweg eetkraampjes en dergelijke in het donker dus. Meer animo in februari
  196. Hou Pand356 open! Het Pand is een top initiatief door en voor fantastische mensen. Het is als thuiskomen voor veel jeugd, maar ook voor het iets oudere publiek. Optredens, workshops, markten, kunst of gewoon even ontspannen, alles kan en iedereen is welkom. Dergelijke gelegenheden zijn er spijtig genoeg niet in Halle en het haalt bovendien ook de jeugd van achter hun computer en van de straat. Samen voor een permanent Pand!
  197. Mobiliteit bekeken vanuit niet enkel technisch oogpunt maar ook vanuit menselijk oogpunt. Enkel kijken naar hoe verkeer zo snel mogelijk voorbij Halle stuwen is technisch makkelijk om te implementeren en berekenen echter rekening houden met de mensen en dan denk ik niet enkel aan inwoners maar ook aan andere stakeholders is dringend nodig! Hierbij denk ik aan Postverdelers, pakket dienstene POST NL, DPD, UPS, TNT, thuisverpleegkundigen, dokters, kinesisten die aan huis komen,  Day by Day inspraak ipv ad hoc bevraging van inwoners. Kan heel makkelijk online, via x maandelijkse katern in info Halle, bevraging via 5de, 6de jaars uit de scholen die zo de omgeving en mensen leren kennen en visa versa.
  198. In wijken zoals flora en dorpslaan ,tuinwijk enz...zone 30 maken,er wordt echt veel te snel gereden !
  199. Graag had ik gehad dat er iets werd gedaan aan de leegstand in de stad...
  200. Halle krijgt zoveel nieuwe inwoners met de nieuwbouwprojecten maar de winkels blijven achter... zou het niet leuk zijn dat er weer een paar ‘mode’ketens hun weg vonden nr Halle. Vb h&m, ... dit zou ook de kleine zelfstandige helpen te overleven. Meer winkelvolk in Halle, geeft meer omzet. Een leuke, kleine winkelstad.
  201. Langs het kanaal fietsen/lopen veel mensen. Maar als er motors passeren is dit niet echt gezond voor deze sporters. Daarom zou het beter zijn om aan een kant wel motors toe te laten en aan andere kant geen rechtstreekse CO2 uitstoot in gezicht van de sporter.
  202. Hoplr mogelijk maken/promoten in alle deelgemeenten van Halle
  203. Opknappen en onderhoud Park. Plaatsen van kleine vuilbakken zodat afval niet aan de bankjes blijft liggen. Grasperk een beurt geven. Onkruid weghalen en wat vaste planten bijvoegen. De paadjes ook wat aanvullen met grint of egaal maken zodat ook rolstoel gebruikers en kindwagens ook door het park kunnen.
  204. Zet geiten in als onkruidbestrijders https://www.zita.be/nieuws/bizar/new-york-zet-geiten-in-als-onkruidbestrijders
  205. Overschakelen van vuilniszakken naar containers, waarbij gewogen wordt wat er opgehaald wordt, en dus betaald wordt per opgehaalde kilo.  Hierdoor wordt iedereen gesensibiliseerd om minder afval te produceren. Als voorbeeld kan gekeken worden naar: Turnhout, Oudenaarde, Lokeren, Sint-Niklaas
  206. Vragen aan NMBS, om het plein aan station, in te richten als parking voor hun reizigers (parkeren met treinticket) dit zal veel parkeermogelijkheden vrijmaken voor bezoekers, shopping, van de stad
  207. Administratieve, praktische en juridische hulp voor buren die openstaan voor het idee om hun lange smalle rijhuistuintjes tot een grote groene zone te versmelten. Eentje met actieve zones, rustige groene oases, water, moestuin, ... voor elk wat wils, en voor iedereen in totaal meer ruimte.
  208. Invoeren van uniforme huisnummering: kleur, hoogte, lokatie,... zodat hulpdiensten in een oogopslag een interventieadres vinden. En meteen misschien nog wat extra defibrillatoren voorzien op strategische plekken in de stad.
  209. Openluchtzwembad/ zwemvijver
  210. Langs wandelroutes meer zitbanken voorzien en  klein seizoenfruit aanplanten (vb langs wegom)
  211. Hobby en ambachtenweekend. Kunstenaars die thuis werken en de bevolking hen een bezoekje kunnen brengen met een natje en een droogje. Zelf ooit mede georganiseerd in Oost-vlaanderen. Assenede. Graag tot uw dienst
  212. Een kleinschalige bioscoop realiseren in de gewezen Paterskerk.
  213. Naast de kerk van St-Rochus zijn er 3 prachtige petanquebanen met een uitstekende speloppervlakte (proficiat!) .... terwijl de banen in de kelder van De Bres van zeer slechte speelkwaliteit zijn. Nu dat deze ongebruikt blijven tot de herfst zou de Stad van deze gelegenheid kunnen gebruik maken om er wat van dezelfde specie er over te leggen...
  214. Wat in Halle mankeert is een paar electronische panelen waar de komende evenementen worden op aangekondigd.
  215. Draagbare of vaste AED-toestellen en of defibrillators aankopen om die gratis uit te lenen aan verenigingen of tijdelijke organisaties van evenementen . Mits een kleine waarborg. Dit is reeds van toepassing in De gemeente Ternat
  216. Laat autogebruikers zelf een deel van de kosten betalen van parkeren aan het station in plaats van die kosten te laten betalen door alle Halse belastingbetalers. Dit gebeurt in steeds meer steden, nu ook in Edingen. Parkeren is hier nog steeds "gratis" aan het station, waardoor veel mensen van buiten Halle met de auto naar het station rijden en hem hier gratis neerzetten. Zo ontstaan er steeds meer files. Vraag een lagere bijdrage (bvb 3 EUR per dag) voor wie een treinabonnement heeft. Dat is zelfs nog steeds goedkoper dan met de bus naar het station komen. Zo krijgt de stad een deel van de kosten terug die ze dan opnieuw kan investeren in beter wegenonderhoud en betere fietspaden en fietsstallingen.
  217. Huur een deel van de parking Colruyt voor hun personeel op zaterdag af (die staat toch leeg) voor bezoekers aan Halle en breidt ook parking Gooikenaars uit. Maak voor parking waar nu de stadsmagazijnen zijn. (aan de Suikerkaai) Laat de pendelbus die parkings ook aandoen, zodat mensen niet met hun auto de stad in moet rijden. Laat de pendelbus ook de parking aan de Welkomstlaan bedienen. Zo blijft Halle goed bereikbaar voor iedereen en kan er in het centrum meer ruimte komen voor groen, voetgangers en fietsers en wordt Halle veel (be)leefbaarder.
  218. Ik ben een Palestijnse kunstenaar, ik wilde enkele van mijn gedachten en acties delen in deze stad bij het identificeren van de parken, het station en de plaatsen waar de toeristen zich bevinden.Dit is een werk dat cosmetisch en esthetisch zal zijn.Ik hoop dat je ervan zult genieten.
  219. Een online databank (naar het idee van bv. Peerby) van wie welk materiaal  gratis wil uitlenen  zoals bv. boormachine, snoeischaar, ... In ruil kan (maar moet niet) een tegenprestatie geleverd worden (bv. een cake of naaiherstelwerk)
  220. Voorzie zitbank/zitmogelijkheden in de hondenweides aan Sollenbeemd en Park van Buizingen. Op die manier kunnen eigenaars gezellig een babbeltje doen terwijl de honden spelen of kunnen minder mobiele mensen toch zelfstandig hun hond uitlaten (mogelijkheid tot rustpauze op de wandeling erheen en terug)
  221. Elektrische deelauto’s in dorpskernen. Bv kerk breedhout, kerk Essenbeek,...
  222. een zebrapad tussen het warandepark en de Delhaize
  223. een overdekte fietsenstalling in/aan elke school en bibliotheek
  224. een actie om mooie looproutes te ontdekken, waarbij iedereen zijn mooie looproute kan indienen (km's, ondergrond, hellingen, ...). Kan gebundeld worden op de website? De mooiste routes kunnen dienen voor een loopwedstrijd/evemenent?
  225. Ondersteuning van verenigingsleven. Aangezien de Femma's, Gezinsbonden, KWB's het moeilijk hebben en massaal verdwijnen, maar anderzijds ook een belangrijke sociale verbindingsfunctie innemen, is er nood aan goed ondersteund verenigingsleven. De stad moet niet alles zelf organiseren, maar zoveel mogelijk initiatieven laten bloeien en ondersteunen. Met een grote uitleendienst gebaseerd op wat verenigingen echt nodig hebben, een event-coach voor activiteiten, een verenigingscoach van de stad met een groot netwerk, een vrijwilligerswebsite waar helpende handen gevonden kunnen worden, ...
  226. Feest in het binnengebied! Leer uw buren kennen met een feestje in het groene binnengebied tussen de tuinen. In Essenbeek zijn er nog een paar bedreigde groene binnengebieden.
  227. Aangezien Halle over een paar electrische laadpalen beschikt wou ik het volgende voorstellen. Kunnen die plaatsen niet in het groen geschilderd worden zodat ze beter zichtbaar zijn en vrij blijven voor electrische wagens. Op de parking aan St. augistinus staan er dagelijks wagens die niet electrisch zijn en dus in overtreding denk ik.
  228. Een atractiever, levendiger Elisabethpark met aangename zitplaatsen, aantrekkelijke en gevarieerde  beplanting en een deel gemeenschappelijke tuin. (Kan siertuin, maar ook kruidentuin of moestuin zijn.) Zie voorbeelden Parijs: https://nl.urbangreenbluegrids.com/projects/community-gardens-paris/ Omliggende bewoners uit appartementsblokken betrekken bij de zorg en het onderhoud van het park om het sociale weefsel te versterken. Dergelijk project geeft ook kansen om aan de slag te gaan met scholen en nieuwkomers. (Educatie/integratie)
  229. Toegankelijkheid van verkeersvrije zones in de stad (in mijn geval Grote Markt) buiten toegangsuren voor tijdelijk zieke of niet-valide personen mits toekenning tijdelijke toegangskaart. Mijn aanvraag tijdelijke kaart (operatie nieuwe heupprothese) werd geweigerd door de stad, zodat ik verplicht was een week ander logement op te zoeken buiten de rand om mij tijdens dag naar dokter, kinesist … te kunnen vervoeren.   Dit bracht een ganse en onverwachte verhuis met zich mee op momenten dat men het liefst in zijn eigen huis is.
  230. Basiliekstraat weer aantrekkelijker maken. Louche zaken opdoeken. Maak het gezelliger. Speel eens wat klassieke muziek in de Basiliekstraat
  231. Woonwijken moeten enerzijds leven uitstralen maar ook een plaats van rust kunnen zijn. Bij het thuiskomen moet men rust kunnen vinden na een drukke werkdag. Dat ontbreekt helaas. De boosdoeners zijn het vaakst blaffende honden. Honden zijn weliswaar 's mens trouwste vriend en verdinen een plaats in onze samenleving, maar de levenskwaliteits van de mens mag niet ondergeschikt zijn aan die van honden. Ik zou dan ook willen dat de ordediensten nauw hun eigen politieverordening naleven en GAS boetes uitschrijven bij geluidsoverlast door blaffende honden. Of verplicht mensen of geef ze premies als ze antiblafhalsbanden aan hun honden doen.
  232. De Hallenaar verdient een betere dienstverlening en een betere ziekenzorg in het St Maria ZH. Ook de vriendelijkheid van de mensen aan het stadhuis laat soms te wensen over. Kan je die mensen incentives geven om ze wat vriendelijker ingesteld te zijn aub?
  233. Pak het drugsgebruik en dealen aan aan de Bres aub (vooral skatepark)
  234. Vervang frisdrakautomaten door verse melkautomaten.
  235. Een pop store (winkelpand van de stad halle) waarbij een Halse ondernemer gedurende (bv) een kwartaal zijn producten mag aanprijzen.  Dit is een ondersteuning van het plaatselijke ondernemerschap waarbij de ondernemer heel wat informatie kan inwinnen over een eventuele definitieve marktintroductie.  Dit kan van alles zijn zolang er maar toegevoegde waarde zit in het produkt(en) en of diensten. Bv. Ik ben bezig een eigen fietsenmerk aan het opstarten en zou graag via deze pre- introductie willen weten of mijn ideeen /prijzen voldoende zijn uitgewerkt. Zie www.veloske.com
  236. In Lembeek ontbreekt er nog steeds riolering. Toch worden er nog steeds woningen bijgebouwd die niet aangesloten kunnen worden. Ipv peperdure rioleringen te leggen (met jarenlange lasten ) zou men beter  individuele zuiveringsinstallaties met insijpeling en regenwaterput (minstens 5000 L) 100% subsidiëren. Deze kostprijs is slechts een fractie van totale rioleringskost en minstens even efficiënt mits jaarlijkse keuring om de juiste werking te controleren.
  237. Graag had in in de Jean Laroystraat een duidelijke aanduiding gehad, al is deze tijdelijk, waar fietsers, voetgangers mogen fietsen, lopen. Nu doet iedereen maar wat; welke gevaarlijk is. Er is daar een mogelijkheid om parkeerplaatsen bij te maken. Dat zou super zijn!
  238. Het speelplein in het Kriekenveld werd volledig vernieuwd en is nu een leuke plek voor zowel de allerkleinsten als de jeugd. Alleen ligt het wegje ernaartoe er heel slecht bij. Het wegje heraanleggen zodat de speeltuin toegankelijk wordt met kinderwagen, loopfietsjes, kinderfietsjes, step, skateboard, ...
  239. Op stationsplein meer activiteiten zoals optredens, feesten, avondmarkten. Dit ligt tussen st Rochus en het stad en kan de 2 samenbrengen zodanig dat de mensen ook eens een ander deel van Halle zien dan enkel stad waar alles gebeurt. Zoals vroeger op st Rochus een zeepkistenrace bvb
  240. Een boomhut zetten in een van de Halse parken. Warandepark, Zenneweide of park van Buizingen lenen zich hier wel toe omdat de natuur daar heel idyllisch is. Misschien mogelijk maken om te overnachten?
  241. Een paalkampeerplaats voorzien op het Halse grondgebied waar overnachten met je tentje mogelijk is. Er is zoveel mooie natuur waar we nog extra van zouden kunnen (laten) genieten als je er een nachtje zou kunnen slapen. Regels en voorbeelden genoeg op bivakplaats.be.
  242. Ter hoogte van Sint-Rochus is het een leegloop aan winkels en banken. Al deze commerciële ruimten worden omgebouwd naar wooneenheden wat de kans op nieuwe lokale winkels verkleint. Is dat de service voor al onze senioren? Ze allemaal verplichten om naar het centrum te gaan?  Graag opnieuw winkels op Sint-Rochus!
  243. Meer sportinfrastructuur in Halle, betalend of niet. Een Finse piste met Fit-o-meter, free-running, een fiets-parcours in de bosjes met bulten voor de kinderen en tieners zonder dat ze niet aangesloten moeten zijn bij de BMX-club. Eventueel een zaal voor muurklimmen, een terrein voor hockey of rugby. Tegenwoordig moet men hiervoor vrij ver rijden.
  244. Stimuleren van het fietsgebruik ... Gebruik van een app zoals Ring-Ring of gelijkaardig die uw fietskilometers bijhoudt. Deze kunnen dan omgeruild worden bij lokale handelaars of geschonken worden voor een goed doel. (Ring-Ring is een app afkomstig van Nederland maar die ook al in Antwerpen gebruikt wordt)
  245. De parkeerplaatsen op de landingsbaan vrijhouden voor auto's. Momenteel staan er vaak mobilhomes op de parkings die voor auto's voorzien zijn en dit al sinds de winter van 2018. Vuilnisbakken langs de parking van de landingsbaan. Er is nu heel veel stortafval te vinden langs de route van de parkeerplaatsen naar het station.
  246. Voorzie een systeem of een partner voor het uitlenen van bakfietsen of aanhangwagens voor fietsen. (voor goederentransport of transport van de kinderen) vb Ikea in Nederland 
  247. Meer parkeerplaatsen. Doordachte blauwe zones. Ook voor aanpassingen in verkeersreglementen nakijken van belangenconflicten van de mensen die inspraak of stemrecht hebben.
  248. Afschaffing van dubbele belastingen: Vb milieutaks & hoge kostprijs van vuilniszakken.
  249. Parken makkelijk in onderhoud in tegenstelling met het nieuw aangelegde halve park achter Kerk van Sint-Rochus. Waar kinderen plek hebben om te ravotten, balletje te schorten als voetbalveld is afgesloten, frisbee te gooien, racket spelen (badminton, ..) te spelen. Plek om te piknikken in de schaduw, in bomen te klauteren. Voordeel onderhoudsarme parken, meer tijd voor straten en andere plekken die onder verantwoordelijkheid van Stad vallen onkruid vrij te houden.
  250. Verplichting van 1,5 parkeerplaats per appartementseenheid. Voor elk aan dit niet voldane vereiste geeft het stadsbestuur parkeertegoed aan zijn inwoners. En legt parkeerplaatsen aan waar nodig cfr Nederhem site
  251. Afschaffing van promotaksen gedurende de brugwerken. Uitbreiding van de promotaks is absurd zeker voor de handelaars buiten het centrum die hier helemaal niets aan hebben laat syn tijdens de brugwerken.
  252. Opstart van een netheidsteam dat zwarte punten mbt zwerfvuil kan in kaart brengen zoals in Anderlecht. En dan bij deze zwarte punten mobiele camera's inzetten. https://www.bruzz.be/politiek/jobstudenten-en-dagelijkse-controles-tegen-zwerfvuil-anderlecht-2019-06-17
  253. Investeren op lange termijn = onderhouden van wat is voetpaden, ligging, onkruid vrij houden, zebrapaden, kasseibanen die hun waarde hebben. Investeren in werkkrachten eventueel besparen op schepenen.
  254. In ruil voor jaarlijkse milieutaks eenmaal per jaar in lente bijvoorbeeld (lenteschoonmaak) gratis ophaling van grof huisvuil. Niet iedereen heeft een aanhangwagen, geld om een container te plaatsen of materiaal per kg voor ophaling te betalen. Voordeel minder risico voor sluikstorten en meer ruimte voor circulaire economie.
  255. Sensibiliseringscampagnes voor fietsers. Dat er meer fietsers bijkomen is op zich mooi. Echter wil dit ook zeggen meer onervaren en (on)bewuste fietsers die overtredingen begaan verkeerde richting van fietsstraat infietsen, negeren voorrangsregels, fietsen door de Basiliekstraat wanneer dit verboden is, onder verlicht of zonder verlichting rijden levensgevaarlijk bij valavond in herfst- en winterperiode, zonder (achterom) kijken of afslaan aan te geven de straat kruisen, straten eenrichtingsstraten inrijden waar geen uitzonderingsbord voor hen staat, respecteren van de voetganger die op het zebrapad de weg oversteekt, ...
  256. Zwakke weggebruiker is niet gelijk aan verheven boven alle (wegcode) regels . 2 jaarlijkse technische keuring van fiets gesponsord door fietstaksplaat bijvoorbeeld zou fietsen technisch al veiliger maken. Verplichte fietsgravering zodat deze bij diefstal sneller geïdentificeerd kunnen worden en aan rechtmatige eigenaar terugbezorgd kunnen worden. Verkoop van erkende fietssloten via groepsaankoop. Educatie rond rijden met de electrische fiets, gevaren voor brand in de aandacht brengen, alsook ecologische gevolgen van ontginning van kobalt en lithium (milieu schade, uitputting natuurlijke resources en kinderarbeid) en promotie van gewone (Belgisch kwaliteits) fiets.
  257. Essenbeek/Rodenem niet afsnijden van Sint-Rochus en Halle centrum. Volledige ondertunneling A8 en daarboven groene zone/park zoals de plannen in 2011/2012 werden goedgekeurd.
  258. Een wekelijkse poëzienamiddag tijdens de lente en zomer, liefst op een zaterdag. Plaats: pui van het Vlaamse Renaissanestadhuis of op 1 of meer plaatsen in de verkeersvrije winkelstraten.
  259. Mogelijke deelnemers: Halse en andere dichters die reeds een poëzieprijs gewonnen hebben. Zo wordt naar kwaliteit gestreefd. 
  260. Parkeerplaatsen maken van grote verharde vlaktes. Vb. Stationsplein, ruimte rond het Hallebad/zwembad, Kerk van Sint-Rochus kant Edmond Nerincxstraat waar momenteel nog niet gedaan wordt met gras en verharde vlakte, ....
  261. Leegstaande winkelpanden in  de Basiliekstraat opfleuren met een mooie affiche  (op ware grootte) van bv een mooie gevel  of bomen, bloemen... Wat een aangenamer gezellig en voor minder verloederd uitzicht van de winkelstraat creëert.
  262. Waarom de Basiliekstraat niet terug openstellen voor autoverkeer, zone 30 respecterend natuurlijk.
  263. Het gebruik van deelauto's stimuleren. Momenteel heeft Halle een vloot van een 7-tal wagens die elk door minstens 5 gezinnen worden gedeeld. Autodelen wat meer in de kijker brengen, instapkost terugbetalen, parkeerplaats voorzien voor deelwagens, ...  - https://www.degage.be/autodelen/deelauto/
  264. Een wedstrijd vind het meest aantal verkeerd geplaatste verkeersborden. Ideaal om heel goedkoop een inventaris te bekomen  en actie te ondernemen. Idem met schuine, kapotte paaltjes, straatnaamborden en palen bijvoorbeeld.
  265. Koude en niet aan deze tijden aangepaste paterskerk afbreken en daar een licht multifunctioneel gebouw neerzetten.
  266. Fietslockers waar je fiets veilig achter slot staat waardoor anderen er ook niet kunnen aan prutsen.  het mag iets kosten om de kostprijs terug te verdienen. deze fietslockers best laten ontwerpen door kunstenaars ipv architecten...
  267. Verbreding van het fietspad langs de spoorweg tussen Buizingen centrum en Buizingen station, de 'Roze Weggel', tot een volwaardig 2-richtingsfietspad. Nu praktisch onmogelijk om met 2 te passeren en zeker niet met fietskar.
  268. Naast restafval-vuilniszakken van 30 en 60 liter, ook zakken van 15 liter. Ook ondergrondse containers waar je met een chipkaart je vuilniszakken (tijdens dezelfde uren als de glasbollen) kan deponeren.
  269. Verbod om voortuinen te verwijderen en te vervangen door een oprit. Planten zorgen voor een beter klimaat: verkoeling in de zomer, minder fijn stof, meer zuurstof en buffer van regenwater tegen overstromingen.
  270. Cambio naar Halle halen!
  271. Een off grid speeldorp + natuurlijke vijver + ontmoetingsplaats en sportgelegenheid in de natuur rond de zennevijver. Ecologisch dorpje op zonne energie + plaats waar je op een fiets ofzo zelf energie moet opwekken om een drankje te warmen,/koelen. Boulder stenen om te klimmen naar voorbeeld Blok in gent. Volledig off grid. Recyclage van afval ter plaatse enz. 
  272. Een klimmuur in paterskerk gebasseerd op de weg naar het licht. Temptations, vrije wil, ego opzij zetten, teamwork,  talenten, situaties.
  273. Opnieuw watertorens in het leven roepen ?  De watertorenstraat in Buizingen is toch ooit voor een reden zo genoemd?
  274. Een centraal magazijn voor alle pakjes, van daaruit kunnen die opgehaald worden of bedeeld worden met een elektrische bakfiets.
  275. Een bankautomaat in centrum Lembeek
  276. Het pleintje aan de ingang van Kriekenveld ( Prinsenbos/Edingensesteenweg ) ligt er verloedert bij. Ik stel voor om dit pleintje te pimpen, nu er wat verder een bushalte is kan men de halte hierin verwerken en ze overdekt maken voor de pendelaars. Er staat een bank maar je kan er nooit op zitten, ze is steeds vuil. Het zou een mooie eyecatcher mogen zijn aan de ingang van onze wijk.
  277. Busverbinding met De Lijn inleggen langs de Bergensesteenweg zodat de oudere mensen of studenten  die wonen in de Europalaan ook de bus zouden kunnen nemen met hun Sociale kaart of LIJn-abonnement. Nu kunnen deze mensen hun kaart niet gebruiken omdat dit traject enkel word bediend door de TEC..... Of een tweede mogelijkheid dat men de TEC verplicht over de taalgrens hier in Vlaanderen de mensen met een Lijnkaarrt of abonnement laten op te stappen op hun bussen.... wat trouwens ook in het voordeel zou zijn voor de mensen die wonen op de Nijvelsesteenweg gans uiterste kant tegen de taalgrens....
  278. Optredens op de grote markt voor het grote publiek gedurende de zomer. Beetje zoals de Stroppenconcerten maar dan in het centrum. Bijvoorbeeld elke zaterdagavond. Maak van Halle weer een levendige stad voor jong en oud.
  279. Proberen om clubs van opkomende sporten naar Halle te lokken, en eventueel de bestaande infrastructuur er op aanpassen of toevoegen. Sommige sporten zijn in opmars (ik denk bijvoorbeeld aan Roller Derby), maar kunnen nog maar op weinig plaatsen beoefend worden en de beoefenaars moeten vaak ver rijden.
  280. De verkeers- en parkeerproblemen rondom de scholen en Don Bosco in het bijzonder zijn rond het begin en einde van de schooltijd ronduit dramatisch.  Alle straten staan vol geparkeerde auto's zodat vellig doorrijden soms moeilijk wordt. Het gebeurt vaak dat met aan het school zelf soms op het fietspad moet rijden om de tegenliggers behoorlijk te kunnen passeren. Onze groene vrienden zullen het misschien niet graag horen, maar voor DB ligt er een klein stukje gazon. Kan men met de school niet in dialoog gaan zodat dit kan omgevormd worden naar parking zodat de lenniksesteenweg zelf weer vrij wordt? 
  281. De Milieuraad heeft meerdere voorstellen voor meer natuurschoon en leefbaarheid in Halle: Het promoten van bloemrijke tuinen, bouw- en andere gronden, ook die in eigendom van de stad. Dat kan door het verdelen van zakjes bloemzaadmengsels en door promotieactiviteiten zoals een evenement waarbij een stadsimker (aan te stellen)   uitleg geeft over de vele voordelen en waar ook scholen aan kunnen deelnemen. Stimuleren om meer (fruit)bomen in de tuinen  en bijvoorbeeld ook op speelplaatsen van scholen aan te planten. Bij heraanleg van straten en voetpaden  of bij nieuwe verkavelingen zoveel mogelijk bomen voorzien langs de voetpaden en op pleintjes. Stimuleren dat gazons minder worden gemaaid waardoor zich een natuurlijker vegetatie kan ontwikkelen die van nut is voor de bijen. Het huidige klimaatactieplan evalueren en  een nieuw ambitieus klimaatactieplan voor de komende jaren opstellen. Meer, en vooral meer afgescheiden, fietspaden om het gebruik van de fiets verder aan te moedigen.
  282. Graag afgebakende (bv. met witte verf) parkeervakken in de Eglantierstraat.
  283. Inventaris opmaken van de plekken waar men bij hitte verkoeling kan vinden. Fonteinen, drinkfonteinen, schaduwplekken, kraantjes waar honden eventueel even hun dorst kunnen lessen, speelfonteinen, gratis openbare toiletten, ... Mooi voorbeeld uit het Brusselse  https://www.bruzz.be/samenleving/hittegolf-hier-vind-je-alle-drinkfonteinen-en-gratis-openbare-toiletten-2019-06-21
  284. Zorgen voor voldoende parkeerplaatsen zodat mensen hun voortuintje niet hoeven op te geven om parkeerplek voor hun wagen te hebben. Een realistisch parkeerbeleid waar iedereen bij wint. Op veel langere termijn 20 jaar kunnen de extra parkeerplaatsen dan ingenomen worden door fietscontainers waar men z'n fiets droog en veilig kan in achterlaten.
  285. Vrijwaar de laatste stukjes openbare ruimte die niet ingenomen wordt door stilstaande auto's. Parkeerproblemen lossen we niet op door steeds meer parkeerruimte bij te maken. Dat leidt er alleen toe dat nog meer de auto gebruikt wordt, ook voor korte afstanden. We kunnen zoveel betere dingen doen met onze openbare ruimte. Vergelijk eens de Beestenmarkt nu met deze van drie jaar geleden. Vroeger een lelijk plein met alleen stilstaande auto's (waar je ook nooit plaats vond), nu een gezellig pleintje vol leven. Het kan anders.
  286. Veer een leefbare Stad zijn ook stilte plekken nodig. Op de kaart van stilte plekken is een grote leegte in en rond Halle te merken. Zet in op stilte en rustplekken en zet halle op de stilte kaart. https://www.waerbeke.be/vind-een-stilteplek
  287. Ik zou alle cafes, en nightshops verwijderen uit Halle en vervangen door cultuur, sport en opleidingen. En ook een EID invoeren met twee chips. 1 EID en 1 age chip. Op die manier kan je een alcohol pass invoeren in navolging van de weedpass in Nederland.
  288. Maak van het stationsplein een speelruimte met banken rond waar kinderen lustig plezier kunnen maken en ouders vanop de banken een oogje in het zeil kunnen houden vanop de banken. Speelplein met tijdelijke constructie (lente tot hefst) waar dan ook verkoelingsfonteinen, watervernevelaars op staan zodat de hitte van het beton gekoeld wordt ook.
  289. Een tijdelijke piano op de grote markt (of elders) die in de zomer het stadshart vult met muziek.
  290. De slimme rode lichten op het kruispunt van de Nijvelsesteenweg en de A8 aanpassen zodat het lokaal verkeer beter kan door rijden, de lokale mensen staan in een lange fille zowel op sint Rochus als op Essenbeek. vroeger konden we op 7 min van bij ons thuis in Essenbeek naar de Vogelpers op Sint Rochus, door de knip op de biezeweide en de aangepast Rode lichten is dit tegenwoordig meer dan een half uur tussen 15 u en 19 u. Onder het moto leefbaar Halle.
  291. Afschaffen van absurde situaties als het in het midden van een straat (villalaan) uitroepen tot uitzonderlijk plaatselijk verkeer waarbij het verkeer een sociale wijk wordt ingeloodst met spelenkinderen op straat, beginnende fietsertjes en verschillende speeltuintje.
  292. 7 zitbanken langs huizen/winkelkant aan het stationsplein zodat mensen kunnen afkoelen in de schaduw en bus zien aankomen bij tropische temperaturen. Niet enkel voor "hang" jongeren. Voorzien van nodige afvalbakken. Momenteel staat hier geen enkele. Buiten buiten zicht op de Nijverheidsstraat. Meer zitbanken voorzien van schaduw op het stationsplein met werkende foto Teun, zodat het een rust en ontmoetingsplek wordt voor iedereen.  Meer volwassenen = meer gratis sociale controle.
  293. Hop-on-Hop-of electrisch busje dat toer maakt van de parkeerplaatsen (ook de dringend extra te creeten) en toeristische punten in de stad. Zoals dit ook in Gent, Brussel en Antwerpen bestaat.
  294. Uitgezonderd plaatselijk verkeer in driehoek Veugeleer, Berendries en Rodenem. gekontroleerd met drie ANPR cameras aan het begin van elke straat.
  295. Plaats naast de glascontainers ook een afvalbox om frituurolie te deponeren.
  296. Starten als eerste of een van de eerste steden in België aan duurzame economie aan de hand van het Donut model van Kate Raworth. Mooi voorbeeld hoe Amsterdam ermee aan de slag gaat: https://www.circle-economy.com/amsterdam-city-doughnut Creating a Thriving City for a Thriving Planet
  297. AUB ! Neem die ijzer platen op de baan weg langs heel de Beertsestraat , Bewoners die er meermaals per dag over rijden vernielen er hun auto op, en voor wat betreft het nut, de vele bedrijfswagens ( het drukste verkeer ) die er passeren vertragen er toch niet op , want de kosten aan hun wagen is toch niet voor hun!
  298. Het heropenen van de Drasop-brug
  299. Een boekenkast op een openbare plaatst staat, waar je boeken in kwijt kunt die je niet meer hebben wilt, en waar je ook een boek kunt uit meenemen (in de bib van Essenbeek staat een boekenruilrek, maar dan moet je al binnen zijn, én kan het alleen in de openingsuren)
  300. Ademruimte voor de Hallenaren via Bouw- en betonstop voor grootschalige woonprojecten
  301. Streekvereniging Zenne en Zoniën is van mening dat zowel de huidige als de toekomstige verkeersinfrastructuur zeer moeilijk een verdere bevolkingsgroei aankunnen. De grenzen van wat de historische binnenstad en de daaraan grenzende wijken (Sint-Rochus, Don Boscowijk, Wolvendries, Essenbeek, Buizingen enz.)  aankunnen, zijn nu wel bereikt. Ook de problemen met wateroverlast kunnen grotendeels bedwongen worden door de verdere betonnering van de binnenstad en de omringende wijken een halt toe te roepen. Stop  grote hoogbouw- en betonneringsprojecten.
  302. Om de leefbaarheid van de stad en haar bewoners te garanderen is het dus aangewezen de bevolkingsgroei zoveel mogelijk te beperken.
  303. Inbreiding moet via kleinschalige projecten gebeuren een de voorrang moet gaan naar de milieubewuste renovatie van het bestaande woonpatrimonium.
  304. De huidige bevolking moet er kunnen op rekenen dat groenvoorziening niet beperkt blijft tot de aanleg van parkjes en kleinschalige groenstrookjes. De binnenstad moet vergroenen via een doordacht, innovatief en systematisch groenbeleid.
  305. Voor de leefbaarheid van Halle is het absoluut aangewezen dat inheems groen wordt aangeplant langs de vele trage wegen die nog bestaan.
  306. Streekvereniging Zenne en Zoniën afdeling Halle sluit zich aan bij de negen voorstellen die reeds door de vereniging Natuurpunt Halle zijn geformuleerd om de Natuur in Halle een substantiële opwaardering te gunnen.
  307. Sint-Rochus 30 km per uur. Dat is de regel. Maar ze rijden er veel harder. Trajectcontrôle invoeren. Zo zou het voor de bewoners leefbaarder zijn. Zwerfvuil, hondepoep en afval in riolen gooien is ook een probleem. Camera's plaatsen en contrôles uitvoeren.
  308. Opzetten van statiegeldmachine aan Stationsplein, Possozplein en zo jongeren motiveren om centje bij te verdienen met sluikstorten van Plasticflessen en blikjes te verminderen. Ticket kan dan korting geven bij lokale handelaren of café's.. Vb Het statiegeld proefproject op muntplein in Brussel: https://www.bruzz.be/samenleving/proefproject-met-statiegeld-voor-blikjes-brussel-2019-04-08
  309. Maak van Halle een Smart City met Beacons die mensen hun input vragen. Een project dat reeds loopt in het Brusselse met steun van IMEC https://www.brusselsbyus.be/about?lang=nl
  310. Laat geen 5G toe in Halle
  311. Hoe Mechelen de leegstand aanpakte: Mechelen kampte in het winkelkerngebied met een hardnekkige leegstand van circa 7 procent. De zone verkommerde, gevestigde zaken sloten. Om de speculatieve leegstand te ontraden, startte de stad in samenwerking met ondernemersorganisatie Unizo en hogeschool Thomas More het Mest!-project, een afkorting van ‘MEchelse voedingsbodem voor STarters’. Mest! liet jonge starters pop-up stores openen in lege winkelruimten. Het stelde jonge ondernemers in staat om een eigen zaak te starten en te toetsen aan de marktrealiteit, zonder de wurgende kost van een huur of lening en zonder lange termijnrisico. Het werkte drempelverlagend. Er startte een doe-het-zelf naaiwinkel, een alternatieve koffiebar, een designwinkel, een webwinkel en nog meer. Het proefproject werd algemeen beleid. Geïnteresseerde starters krijgen van de stad nu een contract met korte opzegtermijn, coaching en ondersteuning. Eigenaars worden bij terbeschikkingstelling van hun pand één jaar vrijgesteld van de leegstandsheffing
  312. een bootbus zoals in antwerpen. Van Lembeek sas naar Halle delhaize .
  313. Een wijkagentkantoor in de wijk Vogelweelde te Sint-Rochuswijk
  314. Een nieuwe ingang aan het container park zodat het verkeer vlotter door kan. Nu staat er vaak een file op de scheepswerfkaai terwijl er 80% niet weet of het fille is voor de lichten of voor het container park. En als er dan mensen de fille voorbij steken zitten ze soms bijna frontaal op elkaar in de bocht
  315. De basiliek toegankelijk maken.maw,tot boven te kunnen klimmen en de mooie stad te kunnen bewonderen.en ook rolstoeltoegangkelijk maken van de stad.
  316. Tijdens een algemene jeugdraad hadden wij de lenen eens bevraagd over welke puntjes zij belangrijkvinden en waar zij vinden dat extra aandacht aan mag worden besteed. Dit is wat zij belangrijk vinden: meer ruimte om feestjes te organiseren; organisatie kampenvervoer, veel verenigingen dienen elk jaar een camion te reserveren om alles spullen naar het kampterrein te vervoeren, dit is zeer kostelijk en vele hebben moeite om een chauffeur te vinden; extra vuilbakken rondom de lokalen en terreinen van de jeugdverenigingen.; herinvoering van de autoloze zondag met activiteiten in het stadscentrum, kan in samenspraak en met behulp van de jeugdverenigingen georganiseerd worden.
  317. Ideeën van de Sportraad. Creëer een fietssnelweg vlak naast het Kanaal richting Brussel en terug. Laats stabiliteit geen excuus zijn, Fietsers fietsen rustig en gezellig vlak naast het Kanaal, wagens hebben nog een plek om richting Don Bosco garage te komen en inwoners van de wijk Nederhem wordt heel wat overlast bespaart. Een win/win voor iedereen. Laat ons wat meer durf tonen zoals in Limburt waar men gedurfde projecten aandurft, fietsen door het water of boven het bos.
  318. https://www.visitlimburg.be/nl/fietsen-door-het-water Idee waarom geen sleuf door het kanaal tot Brussel waar fietsers door het water kunnen zwemmen met doorzichtige muur.
  319. Realistische snelheden, 30 waar het past vb schoolstraten, erbuiten 50 met controle dan wel. Ipv overal 30 km/u uit gemak waar zowieso inbreuken tegen gebeuren buiten drukke uren van 19u tot 6u 's morgens. Onrealistische snelheden leiden tot frustratie, leiden tot re-acties, leiden tot meer ongevallen dan de eigenlijke maatregelen. Dito met het plaatsen van paaltjes en knips, goede maatregelen als deze doordacht en met inspraak van de stakeholders. Het werkt enkel als het gedragen wordt door alle partijen niet als het munu ilitare wordt opgelegd. Idee voer bij elke mobiliteitswijziging een omgevings en stakeholders bevraging in zodat een gedragen besluit ter stemming kan komen.
  320. Inzetten op het herstel van de straat als publiek domein door het inrichten van leefstraten zie voorbeelden in gent https://www.leefstraat.be/ . op die manier worden de straten levendig en geen straten vol met geparkeerde auto's
  321. een popup zomerbar met strandstoelekes, parasollekes met zitgelegenheid gemaakt in paletten... id winter winterbar met vuurkorfkes, warme dranken,... bediening enkel vrydag en zaterdag en maar tot 21u30, zodat omwoners geen avondlast hebben. opbrengsten integraal als subsidie voor de halse verenigingen die mee deze popup willen openhouden. geld int bakske voor toneelverenigingen, carnavalgroepen, enzovoort.  opbrengst en subsidie berekend op aantal man dat helpt.  mss worden sommige mensen wa positiever door meer direct sociaal contact ipv virtueel sociaal contact
  322. Ontwikkelen van een participatief dynamiseringsproject 'Kunst in dialoog' in Centrum Halle.  Verschillende actoren gaan een samenwerking aan om een Artiestenparcours te organiseren in leegstaande winkelpanden.  Hiertoe wordt contact gelegd met eigenaars van leegstaande panden, met Immobiliënkantoren belast met verkoop en/of verhuur van gebouwen in het historisch stadscentrum  en omliggende winkelstraten. De Paterskerk neemt in deze dynamiek een functie op. Plaatselijke kunstscholen kunnen een belangrijke rol spelen om kunst en cultuur  dichter bij de bevolking te brengen en zo bij te dragen aan een beter welzijn. Er moet gebruik worden gemaakt van aanwezige ervaring, kennis en talent.
  323. De Vandenpeereboomstraat helemaal zone 30 tot aan de kerk en blauwe zone met parkeerkaart. Bussen en zware !! opleggers rijden hier buiten de spits zeer snel.
  324. Er kan  zoals in Wuppertal een zwevende tram in Halle ingevoerd worden. Dit is een openbaar vervoersmiddel dat geen ruimte op de grond inneemt, met uitzondering van de spijlers. Je kan er wegen, kruispunten , waterwegen mee volgen en kruisen. Bovendien zou het een enorme toeristische troef voor Halle betekenen. Je kan er de stad mee kruisen, waarbij je dan straten en wijken autoluw kan maken. Er zijn verschillende trajecten mogelijk bv.  van de Welkomstlaan tot de Ninoofsesteenweg, of je kan het kanaal volgen bv. van Lembeek tot Sint-Pieters-Leeuw. Dit veronderstelt dan regionaal overleg.
  325. Meer kunst in de parken en op openbare plekken. (liefst gemaakt en samen met Hallenaren)
  326. Geschiedenis bekendmaken: Nadenken over bepaalde beelden die aanstoot kunnen geven. --> rekening houden met diversiteit!
  327. Van parken een plek maken waar mensen kunnen samen komen, elkaar ontmoeten: picknicktafels, schaak tafels, ping-pong tafels, petanque banen, ….
  328. Meer speeltuinen in de woonwijken Windmolen en Vogelweelde.
  329. Participatie van burgers bij concrete projecten.
  330. Probleem van schooljongeren die aan het station van Halle allerlei vuiligheid en afval achterlaten. Sensibilisering via scholen? Beter toezicht?
  331. Meer vuilbakken, een efficiënte regeling voor het ledigen van de vuilbaken en meer controle op sluikstorten bij vuilbakken. Via een app kunnen zowel de stadsdiensten zelf als de voorbijgangers melden dat een vuilbak vol zit, er sluikafval naast de vuilbak ligt of de vuilbak stuk is. Op deze manier kan er een efficiënte route berekend worden zodat een vuilbak die maar halfvol zit na een week pas om de 2 weken wordt geledigd en een vuilbak die na 2 dagen vol zit elke 2 dagen kan geledigd worden. Alsook kan je in kaart brengen waar sluikstoren naast vuilbakken of vandalisme aan vuilbaken vaak voorkomt om zo gerichte controles te kunnen doen. 

Suggestie over deze website?