Ik kan mijn energiefactuur niet betalen

Kan je jouw energiefactuur niet meer betalen? Dan is het mogelijk dat je energieleverancier je contract opzegt. Dit wil niet zeggen dat je gas en elektriciteit onmiddellijk afgesloten wordt. Hier lees je kort wat er dan wel gebeurt.

  1. Ik heb schulden bij mijn energieleverancier
  • Als je de facturen niet betaalt, zal je energieleverancier herinneringsbrieven sturen. Betaal dan zo snel mogelijk je factuur of laat weten dat je je schulden wilt afbetalen via een afbetalingsplan. Meer info hierover vind je hier: Budgethulp
  • Als je geen oplossing vindt zal je energieleverancier je contract opzeggen via een opzegbrief. Je moet dan op zoek naar een andere leverancier.
  1. Energielevering door Eandis via factuur of een budgetmeter
  • Vind je geen energieleverancier die een contract met je wil afsluiten? Dan krijgt je elektriciteit en gas van je netbeheerder Eandis.
  • Eandis stuurt je ook facturen, wanneer je die niet kan betalen en ook geen afbetalingsplan hebt, krijg je een budgetmeter
  • Een budgetmeter wordt gratis geïnstalleerd. Gas of elektriciteit betaal je op voorhand via een kaart die je kan opladen
  1. Minimale levering van elektriciteit via een budgetmeter
  • De budgetmeter zorgt altijd dat je 10 ampère elektriciteit hebt, zelfs wanneer er geen geld staat op jouw budgetmeterkaart. Voor gas is dit niet het geval.
  1. Afsluiten van elektriciteit en aardgas door Eandis
  • In bepaalde gevallen kan Eandis je elektriciteit en aardgas helemaal afsluiten. Soms mag hij dat zelf beslissen, bijvoorbeeld als er gevaar is. Maar meestal daarvoor eerst toestemming gevraagd worden aan de Lokale Adviescommissie (LAC).

Meer info en contact