Vlaamse Waterweg sluit voetpaden Bospoortbrug af

Op vrijdag 26 juni 2020 zullen de voetpaden op de Bospoortbrug over het Kanaal worden afgesloten in afwachting van de definitieve afbraak van de voetpaden in het najaar. De betonnen voetpaden voldoen, na een aanvaring, niet meer aan de norm. We willen geen veiligheidsrisico nemen, want dagelijks gebruiken honderden voetgangers de brug.

Alternatieve brug 

Bovendien is er inmiddels een valabel alternatief. Voetgangers kunnen immers gebruik maken van de baileybrug iets verderop. De Vlaamse Waterweg nv heeft de toegangshellingen op beide kanaaloevers aangepakt, zodat de baileybrug beter toegankelijk is voor mensen met een beperking en kinderwagens. Als de werken verder volgens planning verlopen, zal in het najaar ook de nieuwe Klarabrug een comfortabel alternatief zijn voor de Bospoortbrug. De Klarabrug zal aansluiten op de bestaande voetgangersbrug over de spoorweg en landen op de Willamekaai in de buurt van de Dijkstraat.

Geen gevaar voor wegverkeer 

We willen benadrukken dat er geen gevaar is voor het wegverkeer op de Bospoortbrug. Het betonnen brugdek werd in 2011 volledig vervangen door een stalen brugdek. Omdat de voetpaden vol nutsleidingen zaten, konden die toen niet op dezelfde manier worden aangepakt. Zij werden onderaan verstevigd met een metalen  profiel dat eind 2018 werd aangevaren. Intussen heeft Proximus de nutsleidingen verplaatst en kunnen de betonnen voetpaden worden afgebroken. Renovatie van de voetpaden is moeilijk gezien de slechte betonkwaliteit en bovendien erg duur. Wat moeilijk te verantwoorden is wetende dat de plannen voor een volledig nieuwe brug op tafel liggen.

Nieuwe Bospoortbrug 

Als de nieuwe Zuidbrug klaar is, zal de oude Bospoortbrug worden vervangen door een nieuwe brug. Deze nieuwe brug wordt voorbehouden voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. Het auto- en vrachtverkeer wordt afgeleid naar de nieuwe Zuidbrug.

Meer informatie: www.kanaalnaarcharleroi.be en www.hallemaalbruggen.be.

Terug naar overzicht