Ademruimte voor Sint-Rochus - aanpassingen aan circulatieplan

De stad Halle heeft het circulatieplan ‘Ademruimte voor Sint-Rochus’ geëvalueerd. De vele reacties en voorstellen van de inwoners, aangevuld met metingen, vormden de basis voor deze evaluatie.

Eind augustus trad het plan ‘Ademruimte voor Sint-Rochus’ in werking. Dat plan wil van de Sint-Rochuswijk een leefbare wijk maken waar het aangenaam en gezond is om te wonen, waar veilige schoolomgevingen een prioriteit zijn en waar fietsers en stappers zich op een comfortabele en veilige manier door het verkeer kunnen bewegen. Het stadsbestuur beloofde het plan na enkele maanden te evalueren en deed dat nu ook, samen met betrokkenen zoals het mobiliteitsplatform en de lokale politie. Als input voor de evaluatie werden de vele reacties die de stad via verschillende kanalen ontving, meegenomen, en aangevuld met snelheidsmetingen en autotellingen. De reacties op het plan waren zowel positief als negatief: veel inwoners benadrukken dat de wijk inderdaad verkeersveiliger is geworden, anderen geven aan dat bepaalde extra ingrepen of aanpassingen wenselijk zijn.

Het college van burgemeester en schepenen keurde op vrijdag 8 december op basis van de resultaten van de evaluatie enkele extra ingrepen goed. Over een aantal aanpassingen moet de gemeenteraad zich nog uitspreken.

Een overzicht van de aanpassingen:

Frederic Chopinlaan / Zwaluwenlaan

De bewoners van de Chopinlaan en de Zwaluwenlaan geven aan dat de verkeersdruk er enorm is toegenomen sinds de invoering van het circulatieplan. Daarom wordt op korte termijn in de Zwaluwenlaan (op proef) éénrichtingsverkeer ingevoerd (in de richting van de Chopinlaan).

Om de veiligheid in de Chopinlaan te verbeteren zal er niet meer langs beide zijden van de straat geparkeerd worden. Wie vanuit de E. Ysayestraat de Chopinlaan inrijdt, zal in het eerste deel uitsluitend links kunnen parkeren (tot het huisnummer 20/22), in het tweede deel uitsluitend rechts. Dit systeem van geschrankt parkeren heeft bovendien een snelheidsremmend effect.

Albertstraat

De toegenomen verkeersdrukte was ook de grootste bekommernis van de inwoners van de Albertstraat. Om tegemoet te komen aan de verzuchtingen betreffende het toegenomen busverkeer zullen de routes van lijn 155 (Halle-Drogenbos-Anderlecht) en lijn 163 (Halle-Roosdaal) worden hertekend. Voorts wordt de Albertstraat in het voorjaar van 2018 heraangelegd. Daarbij wordt een rode toplaag aangebracht zodat het ook duidelijker wordt dat dit een fietsstraat is. Die zichtbaarheid werkt snelheidsverlagend. Daarnaast worden de voetpaden er verbreed en komen er groenvoorzieningen.

Om de verkeerstroom in de Albertstraat te milderen, zal er opnieuw tweerichtingsverkeer ingevoerd worden in de Goudvinkenlaan tussen de Halleweg en de Balthazarstraat. Op die manier beschikt het verkeer vanaf de Nijvelsesteenweg over een alternatieve route om de kleuter- en lagere school Zilverberk en het kinderdagverblijf ’t Pagadderke te bereiken. Deze maatregel  zou in principe ook een positieve invloed moeten hebben op de Chopinlaan. Na een proefperiode zal deze ingreep opnieuw geëvalueerd worden.

Knip Biezeweide

Het doorknippen van de Biezeweide ter hoogte van het kruispunt met de Jubellaan en de Rood Kruisstraat lokte zowel positieve als negatieve reacties uit. Omdat het Vlaams Gewest de drukke verbindingsweg tussen de Ring rond Brussel (R0) en de E429 (A8) verkeersveiliger wil maken en daaromtrent net een studie heeft afgerond wordt de evaluatie van de knip tijdelijk uitgesteld. De plannen van het Vlaams Gewest kunnen op korte termijn een wijziging in de verkeersstromen rond de knip teweeg brengen. Zo lang hier geen duidelijkheid over bestaat, heeft het voorlopig weinig zin om de situatie aan de Biezeweide nogmaals te veranderen. In het licht van eventuele beslissingen van het Vlaams Gewest zal de knip zeker opnieuw ter tafel komen op het college van burgemeester en schepenen.

Parkeren

In de K. Elisabethlaan, de Mouvauxstraat, de Prins van Luiklaan en in de Koningin Fabiolaan wordt ook bewonersparkeren ingevoerd. In deze straten parkeren nu immers heel wat pendelaars die de trein nemen waardoor bewoners, handelaars en klanten regelmatig parkeerproblemen ondervinden. (Deze maatregel moet wel nog worden voorgelegd aan de gemeenteraad.) 

De vraag voor bewonersparkeren werd ook in een aantal andere straten geformuleerd. Maar omdat de parkeernood daar minder uitgesproken is, wordt hier niet op ingegaan. Wel wordt het aantal plaatsen voor bewonersparkeren aan de Nijvelsesteenweg uitgebreid.  

Uniforme fietsvoorzieningen

Alle fietspaden in de Sint-Rochuswijk zullen uniform gemaakt worden. Ook alle fietssuggestiestroken zullen er op termijn hetzelfde uitzien. Dit moet de verkeersveiligheid en herkenbaarheid voor de zwakke weggebruikers verbeteren. Deze aanpassing zal geleidelijk gebeuren.

Zwaluwenlaan

In deze straat wordt op proef éénrichtingsverkeer ingevoerd (in de richting van de Chopinlaan). Voor de fietsers verandert er niets. Zij kunnen nog steeds in beide richtingen door de Zwaluwenlaan fietsen. Na een proefperiode zal deze maatregel geëvalueerd worden.

Welkomstlaan

Om de veiligheid van de voetgangers te verbeteren zal er langs de parkeerstrook van de Welkomstlaan een grindpad aangelegd worden. Het groen zal er ook regelmatig gesnoeid worden zodat de doorgang vrij blijft voor de voetgangers.

Aan de parkeerstrook in de Welkomstlaan ter hoogte van het kruispunt met de Albertraat en de Villalaan wordt een doorgang gecreëerd voor de fietsers. Ze hebben er echter geen voorrang. Dit zal duidelijk gemaakt worden met haaientanden en een stopbord.

Bussen van De Lijn die tussen 2 shiften moeten wachten, kunnen dat voortaan doen aan de Welkomstlaan. Dit moet de drukte van de bussen aan het station verminderen.

Nijvelsesteenweg

Op de Nijvelsesteenweg worden fietsers aan de fietsoversteek ter hoogte van bakkerij Terrijn regelmatig gehinderd door foutparkeerders. Daarom zal de fietsoversteek een rode toplaag krijgen evenals het fietspad tussen de oversteek en het kruispunt met de Halleweg. Ook zullen er op termijn aan de oversteek betonblokken geplaatst worden.

Het parkeren op de Nijvelsesteenweg wordt uitgebreid. Dit moet de parkeerdruk in de Leopoldstraat en F. Loriestraat verminderen. De huidige parkeerstrook die begint ter hoogte van huisnummer 14 wordt verlengd tot aan huisnummer 68. Ter hoogte van huisnummer 72 en 74 wordt het parkeren toegelaten net zoals ter hoogte van huisnummer 82 en 84 en tussen huisnummers 88 en het braakliggend terrein recht tegenover huisnummer 135. Dit is een blauwe zone, dus bezoekers kunnen er maximum 3 uur parkeren met hun blauwe schijf. Voor de bewoners geldt die beperking niet op voorwaarde dat ze over een geldige bewonerskaart beschikken. (Dit moet wel nog worden voorgelegd aan de gemeenteraad.)

Vandenpeereboomstraat

De mogelijkheid om de Vandepeereboomstraat tussen de Melkerijstraat en de Sint-Rochusstraat herin te richten zal onderzocht worden op het moment dat de Vogelpers en het kruispunt met de Sint-Rochusstraat worden heraangelegd voor de aansluiting met de Zuidbrug. Deze Zuidbrug vormt een nieuwe vaste verbinding tussen het centrum van Halle (vanaf de Suikerkaai) en de Sint‐Rochuswijk.

De afstaphalte voor de bussen van De Lijn (net voorbij de Melkerijstraat) wordt langs beide kanten zo’n 5 meter ingekort. Dit moet de zichtbaarheid vanuit de Melkerijstraat verbeteren. Op die manier zien hebben de bestuurders die langs de afstaphalte rijden een beter zicht op voetgangers die oversteken op het zebrapad aan het station.

Melkerijstraat

Er worden plooibakens geplaatst ter hoogte van het kruispunt met de Vandepeerenboomstraat. Dit moet voorkomen dat het paaltje aan het kruispunt voortdurend wordt omver gereden.

Kardinaal Mercierplein

Aan het kruispunt van het Kardinaal Mercierplein met de Albertstraat en het kruispunt van het Mercierplein met de Edmond Nerinckxstraat, twijfelen autobestuurders vaak aan de nieuwe voorrangsregeling. Daarom zullen er stopborden geplaatst worden aan de Albertstraat en de Edmond Nerinckxstraat. Dit maakt de situatie duidelijk en veiliger. (Deze maatregel moet wel nog worden voorgelegd aan de gemeenteraad.)

Villalaan

In de Villalaan zal er niet meer geparkeerd kunnen worden tussen het huisnummer 96 en het kruispunt met de Lijsterlaan omdat aan deze kant de parkeerstrook vaak onderbroken werd door inritten. Er worden parkeerplaatsen gecreëerd tussen de huisnummers 105 en 109. (Deze maatregel moet wel nog worden voorgelegd aan de gemeenteraad.)

Sint-Rochusstraat

Het idee om betalend parkeren in de Sint-Rochusstraat in te voeren wordt verlaten. Dit blijft dus een blauwe zone waar je met een blauwe schijf 2 uur gratis mag parkeren. 

Volledige wijk

In de volledige Sint-Rochuswijk zullen er aan het begin en het einde van de nieuw aangebrachte parkeerstroken bloembakken/plantvakken geplaatst worden. Ook op de Welkomstlaan zullen de bloembakken teruggeplaatst worden.   

Nog vragen? Openbare werken, mobiliteit en milieu

 

Het volledige circulatieplan vind je in de brochure 'ademruimte voor Sint-Rochus'.

Brochure "Ademruimte voor Sint-Rochus"

Terug naar overzicht
Suggestie over deze website?